Pentru a fundamenta și orienta transformările necesare pentru cultura democratică incluzivă, școala se poate baza pe un ecosistem de referințe:
Cadre teoretice (RFCDC, Learning Compass OECD 2030, DigCompEdu) care definesc obiectivele educației democratice și digitale;
Cadre politice europene și naționale (Recomandarea Consiliului UE 2018 privind valorile comune și educația incluzivă, Carta Consiliului Europei pentru educația democratică) care oferă direcție strategică;
Instrumente practice (descriptorii de învățare, ghidurile WSA, platforme digitale de participare, Proiectul ˝Cetățeanul˝) care sprijină implementarea la clasă și la nivel instituțional;
Studii empirice (Bădescu et al., 2024; Gainous & Martens, 2016; Finkel, 2023) care aduc dovezi despre impactul educației civice și digitalizării asupra dezvoltării elevilor și a profesorilor.
Astfel, Școala Democratică, Inovativă și Digitală devine un spațiu unde teoria, politica, instrumentele și dovezile empirice se întâlnesc pentru a forma un cadru coerent și sustenabil de educație pentru democrație.
Așadar, promovarea unei culturi democratice presupune o transformare profundă a modului de funcționare al școlii. Echipa de management are un rol esențial în a crea condițiile pentru participare, dialog, reflecție și dezvoltare continuă, iar cadrele europene, naționale și internaționale oferă sprijin concret în acest proces.
Cadre teoretice de referință
RFCDC (Reference Framework of Competences for Democratic Culture) – Consiliul Europei: Modelul celor 20 de competențe grupate în 4 categorii: valori, atitudini, abilități, cunoștințe și înțelegere critică.
Profilul absolventului din România – corelat cu RFCDC și structurat pe competențe-cheie, în acord cu Legea Educației nr. 198/2023.
Cadre politice
Recomandarea Consiliului UE (2018) privind valorile comune, educația incluzivă și dimensiunea europeană a predării.
Ordinul ME nr. 6731/2023 privind aprobarea Profilului de formare al absolventului.
Dovezi politice
Adoptarea RFCDC de către toate statele membre ale Consiliului Europei, Conferința Miniștrilor Educației (2016).
Integrarea parțială în curriculumurile naționale ale mai multor state (inclusiv România).
Recunoașterea RFCDC în strategii ONU și UNESCO privind educația pentru cetățenie globală și drepturile omului.
Instrumente
RFCDC Teacher Reflection Tool – instrument de auto-reflecție pentru profesori.
Vol. 3 RFCDC – recomandări pentru curriculum, evaluare, formarea cadrelor și abordare whole-school.
Descriptorii de competență RFCDC (Vol. 2) – pentru evaluarea progresului elevilor (afirmații observabile pentru fiecare competență).
RFCDC Teacher Reflection Tool – pentru autoevaluarea profesorilor.
CDC Training Toolkit – ghiduri pentru implementare în predare și management școlar.
Metoda Proiect ˝Cetățeanul˝ aplicată în parteneriat cu Institutul Intercultural Timișoara.
Cadre teoretice de referință
Whole-School Approach (WSA) – promovat de Consiliul Europei, UNESCO și OECD; conceput în cadrul „Incubatorului Civic Digital”, cu accent pe cultura democratică și cetățenia digitală - conectează curriculumul, managementul școlar, viața școlii, relațiile cu comunitatea și participarea elevilor în procesul decizional.
SELFIE for Teachers – bazat pe DigCompEdu, pentru autoevaluarea competențelor digitale ale profesorilor.
Cadre politice
Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
ROFUIP 2024 – prevede participarea democratică la nivelul regulamentelor școlare și a deciziilor de management.
Recomandarea CM/Rec (2012)13 – privind asigurarea unei educații de calitate.
Recomandarea Consiliului UE (2018) privind valorile comune, educația incluzivă și dimensiunea europeană a predării.
Documentele conferințelor ministeriale ale Consiliului Europei (2016, 2023).
UNESCO Global Citizenship Education (GCED)
OECD 2030 Learning Compass** – include participarea, responsabilitatea, co-crearea în școală.
Digital Education Action Plan 2021–2027 – Comisia Europeană: susține dezvoltarea capacității instituționale pentru educație digitală și democratică.
Dovezi politice
Implementarea ROFUIP include implicarea elevilor, părinților și profesorilor în elaborarea regulamentelor și luarea deciziilor.
Programe precum Democratic Schools Network (CoE), Global Schools (UNESCO/EC).
Cercetări privind impactul abordării WSA asupra reducerii violenței și creșterii participării.
Instrumente
Modele de bună practică în ICD (Incubatorul Civic Digital): colaborare între elevi, profesori, părinți, comunitate locală.
SELFIE for Schools – pentru evaluarea capacității digitale și participative a școlii.
DigCompOrg – pentru instituții educaționale digitale competente.
RFCDC Vol. 3 – implementare WSA, curriculum și formarea cadrelor.
Cadre teoretice de referință
Educația pentru o cultură a democrației – conform viziunii Consiliului Europei: implică dialog, participare, gândire critică, empatie, respect pentru diversitate.
UNESCO – Education for Sustainable Development și Global Citizenship Education (GCED) – susțin cultura democratică în context global.
Cadre politice
Strategii europene și naționale privind digitalizarea și cetățenia activă.
Politici educaționale românești: Profilul Absolventului, ROFUIP, etc.
Agenda 2030 – Obiectivul 4.7: educație pentru cetățenie globală și dezvoltare durabilă.
Recomandările Comitetului ONU pentru Drepturile Copilului** – participarea copiilor în viața socială și educațională.
Dovezi politice
Corelarea Profilului absolventului cu RFCDC.
Aprobarea ROFUIP care impune participarea democratică în guvernanța școlară.
Programe pilot și cercetări despre cultura democratică în școli (ex. NECE, CoE, UNESCO, OECD).
Implementări în rețele de școli europene: SIRIUS, eTwinning, SALTO.
Instrumente
RFCDC Vol. 3 – implementare la nivel de întreaga școală în toate disciplinele, extracurriculare, în relația școală-comunitate.
Activități WSA din cadrul ICD, inclusiv utilizarea tehnologiei pentru susținerea dialogului democratic.
DigComp 2.2 pentru cetățeni – competențe digitale legate de cetățenia activă, identitate digitală, colaborare online etc..
SELFIE (școli) – pentru dezvoltarea capacității digitale și democratice instituționale.
SELFIE for Teachers – pentru dezvoltarea competențelor digitale ale profesorilor, cu impact asupra culturii digitale și democratice a școlii.
EU Citizenship Education Toolkits – pentru dezvoltarea abilităților civice și politice ale tinerilor.
Bădescu, Angi, Costache, Negru (2024), “Educația civică în România”
Evidențierea unor atitudini surprinzătoare: peste o treime dintre profesorii de educație socială ar susține scenarii de conducere nedemocratică, ceea ce ridică îngrijorări privind convingerile democratice ale profesorilor. Edupedu.ro+2Romanian - American Foundation+2
Profil demografic și geografic al profesorilor de educație socială: de exemplu, distribuția pe mediul rural/urban, nivel de calificare, titularizare etc. Romanian - American Foundation+2ResearchGate+2
Limitările curriculare și de predare identificate prin date empirice: profesorii raportează dificultăți în implementarea competențelor civice, formulări generice în programe, provocări în evaluare.
Jason Gainous și Anne Martens (2012), “The Effectiveness of Civic Education: Are ‘Good’ Teachers Actually Good for ‘All’ Students?”
Autorii introduc conceptul de capacitate democratică ca indicator al efectelor educației civice asupra elevilor, dar și ca mod de a evalua cât de pregătiți sunt tinerii să devină cetățeni activi.
Autorii folosesc triada (cunoștințe, eficiență și implicare democratică) pentru a construi un concept operațional de capacitate democratică și a măsura impactul educației civice.
Ei arată că profesorii „buni” (cei care predau structurat, stimulează gândirea critică, implică elevii) tind să dezvolte toate cele trei dimensiuni – dar cu o problemă: elevii din medii socio-economice ridicate înregistrează creșteri clare în toate cele trei dimensiuni; elevii din medii defavorizate beneficiază mult mai puțin, ceea ce face ca inegalitățile să se perpetueze.
Finkel (2024), “Can Online Civic Education Induce Democratic Citizenship?”
Acest studiu experimental arată că educația civică online poate genera impact asupra cetățeniei democratice, inclusiv eficacitate politică și intenție de participare. Wiley Online Library+1
Poate servi model pentru a testa efecte similare (cunoaștere, eficiență, intenție) în rândul elevilor implicați prin ICD.
Mačiulienė (2020), “Building the capacities of civic tech communities through …”
O lucrare exploratorie despre comunități de tehnologie civică și modul în care instrumentele digitale pot crește capacitatea civică. ScienceDirect
În contextul ICD, tehnologiile digitale fac parte din intervenție, iar această lucrare poate oferi metodologii sau variabile de investigat.
“A Systematic Analysis of Digital Tools for Citizen Participation” (Shin, 2024)
O analiză a instrumentelor digitale de participare civică, din perspectiva democrației. ScienceDirect
Deși nu educațională, metodologia și variabilele utilizate pot fi adaptate la context școlar / ICD.