Pentru ca democrația și drepturile omului să devină o realitate în viața de zi cu zi a unei societăți, acestea ar trebui să devină o realitate în viața cotidiană în școli. A face din democrație și din drepturile omului o realitate în cultura școlilor nu este doar o chestiune de predare la clasă, este o funcție a tuturor aspectelor vieții școlare.
CE ESTE ACEST MODEL?
✔️ Un model de transformare a școlii care...
integrează valori democratice și drepturile omului în întreaga viață școlară,
promovează participarea reală a tuturor actorilor educaționali (elevi, profesori, părinți, comunitate),
valorifică tehnologia digitală pentru colaborare, transparență și incluziune,
se bazează pe Cadrul de Referință al Competențelor pentru Cultură Democratică (RFCDC), pe domeniile Cetățeniei Digitale definite de Consiliul Europei și pe DigCompEdu/DigComp ale Comisiei Europene.
CONCRET, CE ÎNSEAMNĂ ACEST MODEL?
Din perspectivă...
✔️ Democratică
deciziile importante sunt discutate și asumate de elevi, profesori, părinți; conflictul este gestionat prin dialog; participarea este încurajată, nu mimată.
✔️ Inovativă
școala experimentează metode noi, folosește feedbackul real, sprijină învățarea personalizată și colaborativă.
✔️ Digitală
tehnologia este folosită inteligent pentru comunicare, învățare, participare și conducere partajată.
Adoptarea unei abordări la nivelul întregii școli în ceea ce privește predarea educației pentru cetățenie digitală asigură faptul că toate aspectele vieții școlare, inclusiv structurile și procesele decizionale, metodele, practicile și resursele de predare, precum și comportamentele și relațiile dintre profesori, personalul auxiliar și elevi, reflectă principiile democratice și ale drepturilor omului.
CUM FUNCȚIONEAZĂ ACEST MODEL?
✔️ Abordarea la nivelul întregii școli (Whole School Approach) include toate structurile școlii - comisii, CA, consilii, CDI etc. - cu scopul de a contribui la dezvoltarea unei culturi democratice.
✔️ Pornim de la analiza situației curente, prin instrumente ca:
SELFIE (școală și profesori),
RFCDC Teacher Reflection Tool,
chestionare participative.
✔️ Elaborăm un plan strategic integrat, care include:
obiective privind participarea elevilor,
formarea competențelor pentru cultura democratică și cetățenie digitală,
utilizarea tehnologiei pentru echitate și colaborare.
✔️ Operăm cu cicluri de acțiune-reflecție, în care profesorii, elevii și părinții colaborează constant pentru îmbunătățire continuă.
DE CE ESTE RELEVANT PENTRU SISTEMUL ROMÂNESC?
✔️ Se aliniază perfect cu:
Legea Educației 198/2023 – promovarea valorilor democratice, a incluziunii și a participării.
ROFUIP 2024 – cere implicarea elevilor și părinților în elaborarea ROF și a altor documente.
Strategiile naționale pentru digitalizare și educație incluzivă.
Cerințele CEAC privind calitatea climatului educațional.
✔️ Este susținut de instrumente europene deja adoptate și utilizate în România: RFCDC, DigComp, SELFIE, DigCompEdu.
CE BENEFICII ADUCE ACEST MODEL?
Crește implicarea elevilor și profesorilor în viața școlii.
Îmbunătățește relațiile școală-elevi-părinți-comunitate.
Reduce violența, excluderea și formalismul în decizii.
Încurajează inovația pedagogică și folosirea sensului real al digitalizării – învățare relevantă, conectare, colaborare.
CE POATE FACE O ȘCOALĂ ACUM?
Începe printr-o autoanaliză participativă, în care elevii, profesorii, părinții sunt implicați.
Folosește instrumentele deja disponibile - SELFIE, RFCDC Tool etc.
Reformulează PDI-ul și ROF-ul în logica WSA și RFCDC.
Activează comisiile școlii ca spații democratice de reflecție și acțiune.
Caută colaborare cu alte școli și ONG-uri care susțin programe care promovează democrația și cetățenia activă și digitală.
CE ESTE O ȘCOALĂ DEMOCRATICĂ?
✔️ O școală democratică este o instituție educațională în care:
Valori precum respectul, participarea, echitatea, drepturile omului și statul de drept sunt trăite zilnic,
Toți actorii – elevi, profesori, părinți, personal administrativ și comunitate – sunt implicați în decizii,
Există un cadru sigur și deschis pentru exprimarea opiniilor, dezbaterea ideilor și rezolvarea pașnică a conflictelor,
Practica educațională este coerentă cu principiile democratice, nu doar discursul utilizat de ˝actorii˝ implicați.
ELEMENTE-CHEIE ALE UNEI ȘCOLI DEMOCRATICE
✔️ Participare autentică
Elevii participă la deciziile relevante pentru viața lor școlară (program, activități, regulament, evaluare).
Părinții sunt consultați și cooptați în proiectele și deciziile școlii.
Consiliul elevilor are un rol funcțional și este parte a structurilor de conducere - CA, comisii etc.
✔️ Cultură organizațională deschisă și colaborativă
Dialogul este preferat în locul ierarhiei autoritare.
Reglementările (ROF, regulamente disciplinare) sunt discutate, înțelese și asumate de toți.
Existența unor mecanisme de feedback constant (ex. chestionare elevi, spații de exprimare).
✔️ Curriculum democratic
Elevii învață despre democrație nu doar în orele de educație civică, ci și prin practici: dezbateri, proiecte de serviciu comunitar, voturi, cluburi tematice.
Temele controversate sunt discutate deschis (ex. discriminare, media, politică, drepturi).
RFCDC este integrat transdisciplinar în conținut și metode.
✔️ Rezolvarea pașnică a conflictelor
Există politici și practici clare de gestionare democratică a conflictelor și a situațiilor de bullying.
Mediatori elevi, consilii de reconciliere, ceremoniile de „reparare” – sunt metode preferate în locul sancțiunilor punitive.
✔️ Deschidere către comunitate și responsabilitate civică
Școala este conectată cu realitățile sociale și implică elevii în comunitate: proiecte civice, voluntariat, parteneriate cu ONG-uri.
Promovează o cultură a implicării sociale și a solidarității.
CE SPUNE RFCDC DESPRE O ȘCOALĂ DEMOCRATICĂ?
✔️ Potrivit Consiliului Europei, o școală democratică:
Formează cetățeni activi și rezilienți,
Susține învățarea experiențială și cooperativă,
Este un mediu sigur pentru exprimarea opiniilor și negocierea diferențelor.
CUM POATE FI IMPLEMENTATĂ ÎN ROMÂNIA?
✔️ Concret:
Consiliul elevilor poate fi implicat activ în CA, ROF, planuri educaționale.
PDI-ul și ROF-ul pot fi formulate participativ și ar putea include obiective legate de participare și democrație.
Comisiile CEAC, anti-violență, CDS etc. ar putea include elevi, părinți și profesori în mod funcțional.
Activitățile extracurriculare pot fi orientate spre implicare civică, dezbatere și inițiativă elevi.
Pot fi folosite tehnologiile - forumuri, platforme de feedback etc. - pentru transparență și colaborare.
BENEFICII PENTRU ȘCOALĂ
Creează un climat pozitiv, bazat pe încredere și cooperare.
Reduce conflictele și excluderea.
Pregătește elevii pentru roluri civice și profesionale într-o societate democratică.
Contribuie la creșterea calității educației și implicarea actorilor școlari.
CE ESTE O ȘCOALĂ INOVATIVĂ?
✔️ O școală inovativă este o școală care:
Experimentează, adaptează și creează soluții noi pentru problemele și nevoile educaționale reale.
Încurajează o cultură a învățării continue, a creativității și a colaborării între profesori, elevi și comunitate.
Folosește tehnologia și metodele moderne pentru a transforma procesele educaționale, nu doar pentru a le digitaliza formal.
ELEMENTE-CHEIE ALE UNEI ȘCOLI INOVATIVE
✔️ Pedagogie centrată pe elev și pe învățare activă
Metode precum: învățare prin proiecte, învățare bazată pe probleme reale, gamificare, flipped classroom.
Elevul este partener în procesul de învățare, nu doar beneficiar.
✔️ Transformare digitală cu sens
Tehnologia este folosită pentru colaborare, feedback în timp real, personalizarea învățării, participare și conectare, nu doar pentru teste online.
Platforme precum Google Classroom, Jamboard, Mentimeter, Padlet, Slido, devin spații active de interacțiune și co-creație.
✔️ Colaborare profesională și leadership distribuit
Profesorii lucrează în echipe, schimbă idei, se autoevaluează, reflectează împreună (ex. learning communities).
Directorii creează un cadru care susține inițiativa, testarea și corectarea eșecului în mod constructiv.
✔️ Conexiune cu lumea reală
Elevii lucrează la proiecte care răspund nevoilor comunității (ex. campanii civice, propuneri pentru CA, aplicații utile).
Școala colaborează cu ONG-uri, universități, antreprenori locali.
✔️ Autoevaluare și adaptare continuă
Se folosesc instrumente de tip SELFIE, DigCompEdu, feedback de la elevi pentru ajustarea activităților și a viziunii.
Se testează soluții, se analizează rezultatele, se învață din greșeli.
LEGĂTURA ICD CU RFCDC
Inovația este văzută nu ca scop în sine, ci ca mijloc pentru susținerea unei școli democratice și digitale.
Competențele pentru cultură democratică (RFCDC) și competențele digitale (cele 10 domenii ale cetățeniei digitale DCD și DigCompEdu) sunt dezvoltate prin metode inovative, care valorifică experiențele elevilor și contextul local.
CUM POATE FI IMPLEMENTATĂ ÎN ROMÂNIA?
✔️ În planificarea didactică:
Inserarea de secțiuni pentru „metode inovative” și „tehnologii folosite” în proiectările pe unitate de învățare.
Corelarea metodelor inovative cu dezvoltarea competențelor-cheie, inclusiv cele democratice și digitale.
✔️ În planul de dezvoltare instituțională:
Obiective strategice legate de inovație pedagogică, testarea de noi forme de organizare a învățării (cluburi, ateliere, proiecte).
Parteneriate cu entități care aduc resurse și know-how nou în școală.
✔️ Prin susținerea directorilor:
Oferirea de spațiu pentru inițiative ale profesorilor.
Încurajarea formării în rețele (ex. parteneriate Erasmus+, echipe de inovare).
BENEFICII PENTRU ȘCOALĂ
Crește motivația elevilor și profesorilor.
Sporește relevanța învățării pentru viața reală.
Oferă soluții la provocări precum abandonul, absenteismul, lipsa de implicare.
Creează un climat de învățare partajată și adaptabilitate – esențial pentru o lume în schimbare rapidă.
Puterea de transformare a competențelor în școli depinde de alegerile și circumstanțele umane. Pe măsură ce tehnologiile digitale apar din ce în ce mai omniprezente în viața de zi cu zi, devine din ce în ce mai important să luăm în considerare nu numai modul în care acestea pot contribui la învățare, ci și de ce pot acestea fi relevante în educația contemporană. Elevii și profesorii se vor angaja în învățarea cetățeniei digitale și practicarea culturii democratice, dacă au oportunitatea să subscrie la o viziune centrate pe beneficiile potențiale ale învățării online și hibiride.
Dispozitivele digitale vor putea fi puțin folosite dacă elevii și profesorii nu-și vor schimba actualiza perspectiva asupra noului mod de școlarizare. Sistemele de date computerizate ajung să fie investiții ineficiente dacă comunitățile și managementul școlar nu sunt de acord cu privire la obiectivele finale ale școlarizării și asupra datelor care se conformează acestor obiective.
Marea provocare a erei digitale constă nu doar în luarea unor decizii bine informate, cât mai ales în dezvoltarea unei înțelegeri a ceea ce îi convinge pe tineri și pe profesorii lor să profite la maximum de tehnologiile pe care le au/pot avea la dispoziție pentru a învăța, respectiv, pentru a preda și evalua, practicând cultura democratică.
CE ESTE O ȘCOALĂ DIGITALĂ?
✔️ O școală digitală nu este doar o școală „cu tehnologie”, ci o școală care:
Integrează tehnologia în mod pedagogic, participativ și etic,
Dezvoltă competențele digitale ale elevilor, profesorilor și comunității,
Folosește digitalul pentru comunicare, colaborare, transparență, inovare,
Contribuie la formarea cetățenilor digitali activi, critici și responsabili.
ELEMENTE-CHEIE ALE UNEI ȘCOLI DIGITALE
în logica celor 10 Domenii ale Cetățeniei Digitale (DCD), DigCompEdu și DigComp
✔️ Profesori digital competenți (DigCompEdu)
Utilizează instrumente digitale pentru: predare, învățare, evaluare, feedback, colaborare.
Se autoevaluează cu instrumente ca SELFIE for Teachers și participă la formare continuă.
✔️ Elevi ca cetățeni digitali activi (DigComp 2.2)
Elevii învață:
Să navigheze în siguranță și etic online,
Să creeze conținut digital,
Să colaboreze și să participe civic prin tehnologie,
Să recunoască fake news și manipularea.
✔️ Conducere școlară digitală (leadership digital)
Conducerea școlii folosește digitalul pentru:
Consultare și luare de decizii participative (ex. Google Forms, Padlet),
Diseminarea informațiilor și a regulamentelor,
Urmărirea progresului prin platforme integrate (ex. Classroom, Adservio, etc.).
✔️ Cultură digitală organizațională
Toți actorii școlii folosesc tehnologia în mod coerent și coordonat.
Există politici clare privind:
Securitatea digitală,
Protecția datelor - GDPR,
Netichetă și responsabilitate online.
CE SPUNE RFCDC DESPRE O ȘCOALĂ DIGITALĂ?
În Incubatorul Civic Digital, digitalizarea este văzută nu ca scop în sine, ci ca instrument pentru a susține cultura democratică și participarea reală.
RFCDC include competențe de utilizare etică și critică a informației, comunicare și gândire digitală.
CUM POATE FI IMPLEMENTATĂ ÎN ROMÂNIA?
✔️ Cadru instituțional:
Folosirea rezultatelor SELFIE pentru a crea un plan de acțiune digitală al școlii.
Integrarea competențelor digitale în PDI și POA (cu obiective, activități, indicatori).
✔️ Cadru pedagogic:
Transformarea planificării didactice: încorporarea de aplicații, platforme, metode interactive (Kahoot, Mentimeter, Canva, etc.).
Evaluări formative digitale, portofolii, proiecte colaborative online.
✔️ Cadru comunitar:
Platforme online de comunicare reală și prietenoasă cu părinții.
Campanii de educație digitală pentru părinți și comunitate.
BENEFICII PENTRU ȘCOALĂ
Crește implicarea elevilor și adaptabilitatea învățării.
Îmbunătățește comunicarea între toți actorii educaționali.
Susține echitatea și incluziunea prin acces digital adaptat.
Contribuie la formarea competențelor-cheie pentru secolul 21 și a competențelor din Profilul de formare al absolventului din învățământul preuniversitar.