Această etapă constă în reflectarea structurată asupra transformărilor produse în școală în urma implementării unei viziuni orientate spre cultura democratică și cetățenia digitală.
Această etapă încurajează transparența, participarea, responsabilitatea colectivă și învățarea organizațională – valori fundamentale ale culturii democratice. Nu este doar o verificare a unor „indicatori”, ci un proces participativ de reflecție și ajustare, cu implicarea tuturor actorilor relevanți.
„Ce s-a schimbat cu adevărat și cum știm acest lucru?”
Modelul Ilomäki & Lakkala = CUM se produce schimbarea
WSA (Whole-School Approach) = UNDE se produce schimbarea
Împreună, oferă o viziune strategică despre ce trebuie schimbat, cum puteți construi capacitatea internă și cum puteți măsura progresul democratic și digital.
Așadar, în cadrul Abordării la nivelul întregii școli (WSA), această etapă presupune o analiză sistematică a progresului realizat în urma implementării planului de schimbare, atât în privința competențelor de cultură democratică (CDC) și cetățenie digitală (DCD), cât și în funcție de transformările la nivel organizațional și pedagogic.
Această etapă nu este doar un exercițiu cantitativ, ci un proces reflexiv și participativ care implică întreaga comunitate școlară, conform principiilor WSA: participare, coerență, reflecție și colaborare.
Ce înseamnă evaluarea impactului în WSA?
Evaluarea impactului schimbărilor în WSA urmărește:
măsurarea progresului față de obiectivele din planul de schimbare;
analiza efectelor intervențiilor asupra competențelor elevilor, practicilor didactice și culturii școlare;
colectarea feedback‑ului din partea tuturor actorilor: elevi, profesori, părinți, conducere și parteneri.
Această evaluare nu este izolată, ci integrată în ciclul WSA (urmând etapa de implementare și precedând etapa de reflecție și învățare din experiență).
Modelul Ilomäki & Lakkala (2018), cu cele 6 dimensiuni esențiale ale dezvoltării unei școli orientate spre inovare și digitalizare, oferă un cadru robust pentru a structura evaluarea impactului în WSA.
Integrând această perspectivă, școlile pot reflecta la schimbările produse nu doar la nivel de rezultate (de exemplu competențe ale elevilor), ci și la nivelul sistemului educațional propriu‑zis.
Ce evaluăm
În ce măsură viziunea comună a școlii - democratică, inovativă și digitală AI etică - a călăuzit practici și decizii concrete?
Există coerență între viziune, plan și rezultate?
Instrumente practice
interviuri cu actori școlari
analiza documentelor strategice și rapoartelor de progres
Ce evaluăm
Cum a susținut conducerea schimbarea?
Au existat mecanisme de coordonare și sprijin real pentru proiecte WSA?
Instrumente practice
chestionare privind percepția leadershipului
focus‑grupuri de decizii
Ce evaluăm
În ce măsură profesorii și personalul au colaborat pentru implementare și ajustare?
Au existat comunități de practică sau schimburi de bune practici?
Instrumente practice
observări de grupuri de profesori
jurnale colective de practici
Ce evaluăm
Cum s‑au schimbat metodele de predare în direcția pedagogiilor participative, centrate pe elev?
Elevii sunt implicați în luarea deciziilor de învățare?
Instrumente practice
analize de portofolii elevi
sondaje despre practici de clasă
Ce evaluăm
Cât de sistematic reflectă școala asupra progresului și rezultatelor?
Există un sistem de feedback și adaptare continuă?
Instrumente practice
rapoarte de autoevaluare
analize comparative înainte‑după intervenție
Ce evaluăm
Ce impact au avut tehnologiile digitale asupra colaborării, învățării și participării?
Tehnologiile au susținut obiectivele de CDC și DCD?
Instrumente practice
evidențe de utilizare a resurselor digitale
examene formative digitale și rapoarte
competențe dezvoltate la elevi (de exemplu: dialog democratic, gândire critică, utilizare responsabilă de tehnologie)
schimbări în practicile școlare și cultură organizațională
gradul de implicare a comunității școlare
instrumente digitale (chestionare, sondaje, platforme de analiză) facilitează colectarea și compararea datelor.
Toate datele sunt discutate cu actorii școlari pentru a asigura o înțelegere comună a rezultatelor, înainte de a trece la etapa 5 – reflecție și integrare a lecțiilor învățate.
Prin integrarea modelului Ilomäki & Lakkala în această etapă:
evaluarea impactului devine o reflectare sistemică asupra transformării școlii, nu doar un raport de indicatori;
se evaluează schimbarea la nivelul culturii organizaționale, practicilor didactice, resurselor digitale și colaborării comunitare;
implicarea participanților face ca evaluarea să genereze învățare colectivă și fundament pentru îmbunătățiri viitoare.
Titlu: Evaluarea impactului schimbării printr-o abordare democratică și digitală
Durata recomandată: 3–4 ore (se poate organiza în două sesiuni)
Grup-țintă: Echipa de proiect WSA, cadre didactice, reprezentanți elevi și părinți, membri CEAC, consiliul elevilor, parteneri externi implicați
Scop: Sprijinirea echipei școlii în evaluarea participativă a impactului planului de schimbare, utilizând cele 6 dimensiuni Ilomäki & Lakkala drept cadru de reflecție și acțiune, în spiritul abordării Whole-School Approach (WSA) promovate de Incubatorul Civic Digital.
Introducerea cadrului WSA și poziționarea Etapei 4 – Evaluarea impactului
Prezentarea modelului Ilomäki & Lakkala și a celor 6 dimensiuni
Obiectivele atelierului: colectarea datelor calitative și cantitative, reflecția colaborativă și formularea de concluzii și propuneri
Materiale: Proiector, flipchart, post-it, formulare pregătite pe dimensiuni
Participanții lucrează în 6 grupuri, fiecare analizând o dimensiune din modelul Ilomäki & Lakkala, aplicată la schimbările produse în școală.
Livrabil: Fișă de evaluare completată de fiecare echipă, cu exemple, date și aprecieri calitative
Prezentarea rezultatelor pe fiecare dimensiune
Facilitatorul sintetizează evidențele într-un tablou comun de impact pe flipchart sau digital (Padlet, Miro)
Metodă recomandată: World Café sau Galeria ideilor
Produse:
Matrice de impact (dimensiune x tipuri de rezultate: pentru elevi / profesori / școală)
Listă cu exemple relevante (bune practici, obstacole, idei pentru viitor)
Ce învățăm ca organizație din această evaluare?
Ce vrem să păstrăm și ce vrem să îmbunătățim?
Cum ne pregătim pentru următorul ciclu de dezvoltare?
Instrument: Chestionar de reflecție sau formular digital (Google Form, Mentimeter)
Livrabil: Rezumat narativ sau vizual al concluziilor
Validarea concluziilor
Stabilirea echipei care redactează raportul de evaluare internă
Calendar pentru feedback extins și revizuirea planului strategic al școlii
Bonus: Poate fi integrat în raportul CEAC sau în documentele de autoevaluare pentru calitate
Acest document ajută echipele școlare care implementează Abordarea la Nivelul Întrgii Școli (WSA) și modele europene de inovare și reflecție organizațională.