Această etapă constă în operaționalizarea concretă a transformării școlii într-una democratică, inovativă și digitală, prin intermediul conceptului Whole-school Approach.
Altfel spus, aceasta este etapa în care echipa responsabilă cu managementul schimbării în școală:
Stabilește colaborări semnificative pentru proiectul de schimbare necesar a fi implementat pe termen mediu și lung.
Implică elevii, profesorii, părinții și membrii comunității în crearea unor proiecte concrete pentru dezvoltarea DCD și CDC la nivelul întregii școli.
Fixează inițiativele majore necesare a fi implementate în domeniile potențiale de schimbare, reieșite din planul de acțiune (din etapa 2).
Operaționalizează implementarea proiectelor interne, la nivelul întregii școli, pentru DCD și CDC,pe termen scurt, mediu și lung.
Sprijinirea echipei de conducere și a actorilor cheie din școală să planifice și să înceapă implementarea concretă a schimbărilor prevăzute în Planul de Acțiune, folosind o abordare integrată:
WSA: participativă, democratică, holistică și centrată pe cetățenie digitală și competențe de cultură democratică;
Modelul Ilomäki & Lakkala: orientată spre dezvoltare inovativă cu tehnologii digitale prin cele 6 dimensiuni ale școlii.
Activitate
Introducerea scopului atelierului și a celor două cadre de lucru:
WSA – Etapa 3 Implementarea planului de schimbare
Modelul Ilomäki & Lakkala – 6 dimensiuni ale școlii inovative și digitale
Livrabil
Listează concret ce proiecte/inițiative din Planul de Acțiune sunt prioritare pentru această etapă.
Întrebări punctuale pentru grupuri mici:
Care sunt cele mai importante 2–3 inițiative din Planul de Acțiune ce trebuie implementate acum?
Ce resurse sau parteneriate vor fi necesare?
Cine sunt actorii principali responsabili (elevi, profesori, părinți, comunitate)?
Conectare cu WSA:
WSA subliniază colaborarea semnificativă și implicarea comunității în proiectele de schimbare.
Împărțiți în 6 grupe (sau 6 rotații în grupuri mai mici), fiecare vă veți concentra pe câte o dimensiune:
Fiecare grup completează o mini‑fișă de reflecție pentru dimensiunea atribuită.
Conectare cu modelul Ilomäki & Lakkala: aceste 6 dimensiuni descriu elementele necesare pentru ca tehnologia să sprijine schimbarea la nivel școlar.
Structurare:
Fiecare echipă prezintă punctele cheie din „mini‑fișă”.
Apoi fiecare lider de echipă le integrează într‑un plan centralizat de implementare care include:
Obiective operaționale pe 3 luni
Responsabili asignați (cu termene concrete)
Resurse necesare & modalități de accesare
Indicatori de progres (output + impact)
Conexiune WSA: se urmărește ca planul să fie participativ, transparent și coerent cu viziunea globală a școlii.
Întrebări de reflecție:
Ce ne va spune că implementarea a început cu succes?
Ce obstacole anticipate putem întâmpina?
Dacă am avea încă 2 săptămâni de pregătire, ce am mai face?
Output:
Mini‑plan de urmărire a progresului
Lista de responsabilități individuale
Materiale utile pentru implementare
Fișă de evaluare rapidă a progresului proiectelor
Template „Plan de implementare” (cu rubrici pentru cele 6 dimensiuni)
Matrice decizională pentru alocare resurse + responsabilități
Atelier 1 | Învățarea și Dezvoltarea Comunității axată pe Cultură Democratică, Dialog Intercultural și Cetățenie Digitală | Olympics
Atelier 2 | Atragere parteneri & finanțări pentru punerea în acțiune a planului pentru schimbare
Atelier 3 | Design Thinking pentru Schimbare: De la Concept la Implementare
Atelier 4 | Dezvoltare proiectelor și Implementarea Schimbării (în această activitate vor participa și elevi)
Atelier 5 | Eveniment de diseminare resurse online disponibile la: Școala de Valori, Institutul Intercultural și Asociația Techsoup
Pentru ca schimbarea să fie sustenabilă, implementarea trebuie să urmărească nu doar activitățile planificate, ci și dezvoltarea capacității organizaționale a școlii pe cele șase dimensiuni propuse de Ilomäki & Lakkala. Astfel, școala devine un spațiu viu, capabil să se adapteze, să învețe și să se transforme din interior, în mod participativ și democratic.
Aceste informații sunt destinate echipelor de conducere școlară, CEAC și altor structuri implicate în dezvoltarea instituțională.
În sprijinul implementării schimbărilor propuse prin abordarea Whole-School Approach (WSA), dezvoltarea capacității organizaționale a școlii devine un obiectiv esențial. Modelul celor 6 dimensiuni propus de Ilomäki & Lakkala (2018) oferă o lentilă practică pentru a reflecta și acționa asupra transformării instituționale prin integrarea competențelor pentru cultura democratică și cetățenie digitală (RFCDC) și în acord cu Profilul Absolventului adoptat prin OMEC 6731/2023.
Activitate propusă: Ateliere participative cu elevi, profesori, părinți și parteneri pentru co-crearea viziunii școlii.
Corelare RFCDC: Responsabilitate, angajament civic, gândire sistemică.
Corelare Profil Absolvent: Competență civică, personală și socială.
Activitate propusă: Crearea unui Consiliu de Schimbare Școlară cu rol consultativ și decizional, incluzând reprezentanți ai tuturor actorilor educaționali.
Corelare RFCDC: Colaborare, asumare de decizii, reflecție etică.
Corelare Profil Absolvent: Competență civică, învățare autonomă.
Activitate propusă: Grupuri de învățare profesională continuă pe teme precum: cultura democratică, etica digitală, educația incluzivă.
Corelare RFCDC: Dispoziție spre învățare, empatie, comunicare eficientă.
Corelare Profil Absolvent: Competență socială, digitală, culturală.
Activitate propusă: Proiecte de tip service-learning cu impact comunitar (ex: ecologie urbană, dialog intergenerațional, combaterea discriminării).
Corelare RFCDC: Participare activă, respect pentru diversitate, valori civice.
Corelare Profil Absolvent: Competență antreprenorială, civică, culturală.
Activitate propusă: Implementarea unui sistem de feedback continuu (chestionare digitale, cercuri de reflecție elevi-profesori).
Corelare RFCDC: Auto-reflecție, responsabilitate, implicare în luarea deciziilor.
Corelare Profil Absolvent: Competență personală și socială, învățare să înveți.
Activitate propusă: Alegerea și utilizarea colaborativă a platformelor digitale pentru învățare democratică (Padlet, Moodle, etc.).
Corelare RFCDC: Participare digitală, gândire critică, responsabilitate tehnologică.
Corelare Profil Absolvent: Competență digitală, comunicare, colaborare.
Prin aceste direcții strategice, fiecare școală poate deveni un ecosistem viu, reflexiv și incluziv, în care cultura democratică nu este doar predată, ci trăită în fiecare practică educațională și decizie colectivă.