În această primă etapă facem o analiză a status quo-ului, colectarea datelor, prin identificarea modului în care principiile democrației și ale drepturilor omului sunt integrate în viața școlară, prin tehnologie digitală, inclusiv punctele forte și punctele slabe, și cu participarea: elevilor, profesorilor, directorilor, partenerilor din comunitate (dacă-i cazul).
La modul practic, ne aprofundăm înțelegerea participativă a stării actuale a școlii, din perspectiva integrării tehnologiilor digitale, a culturii democratice și a competențelor asociate. Această analiză este fundament pentru un plan de acțiune realist și eficient. Cu ajutorul instrumentelor online și a autoevaluărilor, școala colectează date de la toate părțile interesate: elevi, profesori, conducere, părinți și comunitate.
SELFIE este un instrument european digital prin care întreaga comunitate școlară își evaluează percepțiile privind utilizarea tehnologiilor digitale în procesul de predare, învățare și evaluare. Datele obținute arată profilele de utilizare și perspectivele diferitelor grupuri (elevi, profesori, conducere).
Relevanță WSA + Ilomäki & Lakkala
Dimensiunea Resurse digitale: identifică nivelul integrării și utilizării tehnologiilor digitale.
Practici pedagogice: modul în care tehnologia sprijină sau limitează predarea și învățarea.
Practici organizaționale: identifică diferențe de percepție între grupurile din școală.
Acest instrument permite profesorilor să își evalueze competențele digitale în practică, bazându‑se pe cadrul european DigCompEdu, și generează feedback și sugestii pentru dezvoltarea profesională continuă.
Relevanță WSA + Ilomäki & Lakkala
Comunitatea profesională: oferă date despre competențele digitale ale cadrelor didactice și despre nevoile lor de formare.
Practici pedagogice: arată cum profesorii utilizează digitalul pentru a susține învățarea.
Leadership: sprijină conducerea în identificarea priorităților de dezvoltare profesională.
Instrument dedicat evaluării modului în care competențele pentru cultura democratică sunt încorporate în viața școlii (valori, atitudini, practici, participare).
Relevanță WSA + Ilomäki & Lakkala
Viziune partajată: oferă o vedere clară asupra valorilor democratice trăite în școală.
Practici pedagogice: arată dacă educația pentru cultura democratică este integrată în practici reale.
Practici organizaționale: indică în ce măsură structurile școlii reflectă valori democratice.
Acest instrument permite colectarea datelor despre competențele de cetățenie digitală ale elevilor și ale altor actori școlari, folosind chestionare și vizualizarea acestora pentru analiză.
Relevanță WSA + Ilomäki & Lakkala
Practici pedagogice: indică nivelul competențelor digitale ale elevilor și modul în care este sprijinită cetățenia digitală.
Resurse digitale: arată eficiența instrumentelor digitale în dezvoltarea cetățeniei digitale.
Practici organizaționale: oferă perspective asupra modului în care școala susține cetățenia digitală prin politici și practici.
Pentru a transforma datele din instrumente într‑o analiză sistemică și acționabilă, le poți organiza astfel:
Rezultate agregate din SELFIE și SELFIEforTeachers
Chestionare pe competențe CDC și DCD
Observații colective și interviuri cu grupuri țintă
Le poți structura în raport de:
Viziune partajată: cum percep actorii valorile democratice și digitalizarea?
Leadership distribuit: cât de articulat este rolul liderilor în promovarea schimbării?
Comunitatea profesională: cât de pregătiți profesional sunt profesorii pentru digital, AI și CDC?
Practici pedagogice: ce predare și învățare se întâmplă cu adevărat?
Practici organizaționale reflexive: existența mecanismelor de feedback și ajustare.
Resurse digitale: accesul și utilizarea tehnologiei în procesul educațional.
1. Crearea unui profil diagnostic al școlii
Folosește datele din toate instrumentele pentru a crea o hartă a punctelor forte și a nevoilor pe fiecare dimensiune Ilomäki & Lakkala.
2. Organizarea unui atelier de reflecție cu actorii școlari
Prezintă concluziile și discută diferențele de percepție (de exemplu: elevi vs. profesori).
3. Identificarea gap‑urilor principale
Unde se intersectează nevoile digitale cu cele pentru cultura democratică?
identificăm strategiile care ghidează practicile de punere în aplicare a educației digitale, DCE și CDC menite să permită elevilor de toate vârstele să își dezvolte întregul potențial ca cetățeni activi în școală
documentul de analiză al acestui model va fi completat la final, în faza de evaluare a rezultatelor tuturor auto-reflecțiilor și assessments efectuate de toate părțile interesate targetate în proiect
evaluăm, la nivelul întregii școli, a modului în care este utilizată tehnologia, din perspectiva părților implicate în actul educațional
evaluăm nivelul existent al competențeLor digitale ale profesorilor
evaluăm competența de cultură democratică și dialog intercultural, la nivelul întregii școli
Assessment pentru Cetățenie Digitală
evaluăm competența de cetățenie digitală, la nivelul întregii școli
Etapa 1 din WSA este un proces participativ, bazat pe date și reflexiv, dacă:
combini instrumentele de autoevaluare cu modelul Ilomäki & Lakkala pentru a obține o imagine complexă, dar clară a situației școlii;
integrezi perspectivele multiple ale actorilor școlari;
transmiți rezultatele într‑un mod care alimentează planificarea strategică și planul de acțiune.
În baza informațiilor de mai jos, creați o matrice care să vă sprijine în sintetizarea datelor obținute în etapa de analiză a situației curente, prin corelarea rezultatelor instrumentelor disponibile în Incubatorul Civic Digital cu cele 6 dimensiuni ale modelului Ilomäki & Lakkala.
Ce evaluăm? Dacă școala are o direcție clară și împărtășită pentru dezvoltarea democratică și digitală.
Date posibile din:
Assessment CDC: Discrepanțe între cum diferiți actori (elevi, profesori) percep cultura valorică și viziunea democratică a școlii.
SELFIE: Itemi despre direcția strategică digitală, susținută sau nu de conducere.
SELFIEforTeachers: Convingerile profesorilor despre rolul digitalului în misiunea școlii.
Exemplu de constatare: „Elevii nu percep că școala promovează clar valori democratice, deși conducerea afirmă acest lucru.”
Întrebări critice pe care le puteți folosi pentru a ghida reflecția și analiza
Cum este definită viziunea școlii în raport cu democrația și tehnologia?
Este această viziune cunoscută și împărtășită de toți actorii școlii (elevi, profesori, părinți, parteneri)?
Ce diferențe de percepție există între grupuri privind scopul și valorile școlii?
Ce evaluăm? Dacă există conducere partajată și implicarea tuturor actorilor în luarea deciziilor.
Date posibile din:
SELFIE: Itemi despre sprijinul conducerii pentru inovație, colaborare și dezvoltare profesională.
Assessment CDC: Participarea elevilor și profesorilor la procese decizionale.
SELFIEforTeachers: Percepția cadrelor despre implicarea lor în decizii privind digitalul.
Exemplu: „Profesorii simt că nu au fost consultați în alegerea platformelor digitale.”
Întrebări critice pe care le puteți folosi pentru a ghida reflecția și analiza
Cine conduce cu adevărat procesul de schimbare în școală?
Sunt elevii și profesorii implicați în deciziile strategice ale școlii?
Cum sprijină conducerea școlii cultura participativă și inovația?
Ce evaluăm? Dacă profesorii colaborează, învață unii de la alții și dezvoltă împreună practici democratice/digitale.
Date posibile din:
SELFIE: Itemi despre colaborarea între profesori și învățarea în echipă.
SELFIEforTeachers: Nivelurile competențelor din DigCompEdu – în special categoria 5 („implicare profesională”).
Assessment CDC: Discuții despre cum învață comunitatea școlii valorile democrației.
Exemplu: „Doar 30% dintre profesori raportează colaborare regulată pe teme pedagogice.”
Întrebări critice pe care le puteți folosi pentru a ghida reflecția și analiza
Există o cultură de colaborare profesională între cadrele didactice?
Ce forme de învățare profesională sunt accesibile și relevante?
Care sunt barierele în calea colaborării între profesori în jurul temelor legate de CDC și digital?
Ce evaluăm? Dacă se predă și se învață prin metode centrate pe elev, colaborative, participative.
Date posibile din:
SELFIE: Itemi despre folosirea tehnologiei pentru gândire critică, lucru în grup, învățare personalizată.
SELFIEforTeachers: Nivelul de integrare al tehnologiei în proiectarea și desfășurarea lecțiilor.
Assessment CDC/DCD: Măsura în care elevii învață despre participare, democrație și cetățenie digitală.
Exemplu: „Elevii raportează că participă rar la decizii legate de teme de proiect.”
Întrebări critice pe care le puteți folosi pentru a ghida reflecția și analiza
Ce metode pedagogice sunt predominante în școală?
În ce măsură sunt elevii implicați activ în procesul de învățare și evaluare?
Cum sunt valorile democrației și cetățeniei digitale integrate în curriculumul și în practica de zi cu zi?
Ce evaluăm? Dacă școala reflectă, evaluează și ajustează periodic practicile sale.
Date posibile din:
SELFIE: Existența de politici privind feedback-ul, evaluarea progresului în digitalizare.
Assessment CDC: Gradul în care există structuri care sprijină participarea și reflecția.
SELFIEforTeachers: Reflecția profesorilor asupra utilizării tehnologiei și asupra dezvoltării profesionale.
Exemplu: „Nu există un mecanism prin care profesorii să primească feedback de la elevi privind lecțiile digitale.”
Întrebări critice pe care le puteți folosi pentru a ghida reflecția și analiza
Cum evaluează școala progresul în domeniile vizate (democrație, digitalizare, AI)?
Există mecanisme de feedback regulate și participative?
Ce structuri formale sprijină reflecția, învățarea organizațională și ajustarea practicilor?
Ce evaluăm? Dacă tehnologia este accesibilă, utilizabilă și relevantă pentru învățare.
Date posibile din:
SELFIE: Acces la echipamente, calitatea infrastructurii, folosirea resurselor deschise.
SELFIEforTeachers: Competențele în alegerea și utilizarea resurselor educaționale digitale.
Assessment DCD: Dacă elevii se simt capabili să utilizeze tehnologia pentru exprimare, colaborare, siguranță online.
Exemplu: „Profesorii declară că nu știu cum să găsească resurse digitale de calitate pentru lecțiile lor.”
Întrebări critice pe care le puteți folosi pentru a ghida reflecția și analiza
Ce tehnologii sunt disponibile în școală și cum sunt utilizate?
Profesorii și elevii au competențele necesare pentru a folosi tehnologia eficient?
Ce obstacole limitează utilizarea resurselor digitale în mod pedagogic și participativ?
Întrebările de mai sus vă ajută în procesul de reflecție critică asupra stadiului actual al școlii în raport cu cultura democratică și cetățenia digitală, folosind modelul Ilomäki & Lakkala și rezultatele din instrumentele SELFIE, SELFIEforTeachers, Assessment CDC și DCD.