În această etapă, identificăm domeniile potențiale de schimbare strategice și elaborăm un plan de acțiune cu activități concrete, pe care le vom întreprinde pentru a implementa aceste schimbări la nivelul întregii școli. Totodată, dezvoltăm o viziune, stabilim obiective și planificăm procesul de sprijinire a actorilor cheie.
Participarea la luarea în comun a deciziilor și a guvernanței școlare, de exemplu, îi ajută pe toți actorii școlari, și în special pe tineri, să obțină cunoștințe practice și să dezvolte încrederea în procesele democratice și participative. Aceasta încurajează pe tineri să își exerseze propriile competențe democratice cu o încredere sporită.
În această etapă, școala trece de la „ce nevoi avem?” la „ce facem concret și cum?” - planificând intervenții, responsabilități, resurse, termene și indicatori.
Modelul Ilomäki & Lakkala, cu cele 6 dimensiuni ale dezvoltării școlii, poate fi folosit ca schelet pentru ca planul să fie:
coerent la nivel organizațional,
contribuie la schimbări pedagogice și culturale reale,
susține integrarea competențelor pentru cultura democratică și cetățenia digitală.
Ce includem în plan?
Obiective strategice care reflectă schimbarea dorită — nu doar acțiuni izolate, ci direcții strategice.
Exemplu de componentă:
Scop: Promovarea culturii democratice și a participării elevilor în deciziile școlii.
Indicator: 70 % din elevi raportează implicare în decizii semnificative până în T2.
Legătura cu RFCDC & Profilul Absolventului:
↳ orientare democratică, responsabilitate, competențe civice și sociale.
Ce includem în plan?
Roluri clare pentru coordonarea proiectelor, decizii distribuite (nu doar centralizate la director).
Exemplu de componentă:
Acțiune: Formarea unui „Grup de conducere al schimbării” cu profesori + elevi + părinți.
Responsabili: coordonator WSA + reprezentanți elevi/părinți.
Legătura cu RFCDC & Profilul Absolventului:
↳ cooperare, comunicare eficientă, leadership distribuit.
Ce includem în plan?
Activități de colaborare și învățare între profesori.
Exemplu de componentă:
Acțiune: Sesiuni de „peer‑learning” despre pedagogii centrate pe elev și evaluare formativă.
Indicator: 8 sesiuni până în semestrul 2 + 80 % profesor participare.
Legătura cu RFCDC & Profilul Absolventului:
↳ atitudine de învățare continuă, reflecție asupra practicii.
Ce includem în plan?
Intervenții didactice centrate pe elev, colaborative, integrate în curriculum.
Exemplu de componentă:
Acțiune: Proiecte de tip „service learning”, dezbateri elevate.
Indicator: 5 proiecte interdisciplinare implementate.
Legătura cu RFCDC & Profilul Absolventului:
↳ competențe civice, colaborare, gândire critică.
Ce includem în plan?
Mecanisme de monitorizare, feedback și ajustare.
Exemplu de componentă:
Acțiune: Chestionare de feedback trimestriale pentru elevi și profesori.
Indicator: Rata de completare + analiza trimestrială.
Legătura cu RFCDC & Profilul Absolventului:
↳ învățare din experiență, auto‑reflecție.
Ce includem în plan?
Tehnologii care susțin învățarea, colaborarea, analiza datelor.
Exemplu de componentă:
Acțiune: Implementarea unei platforme comune pentru planuri de proiect și feedback (ex. Moodle, Google Classroom).
Indicator: Utilizare sistematică măsurată lunar.
Legătura cu RFCDC & Profilul Absolventului:
↳ competențe digitale, responsabilitate digitală, comunicare.
Durată recomandată: 4 ore (sau 2 sesiuni x 2h)
Grup-țintă: Echipa de proiect WSA, cadre didactice, reprezentanți elevi/părinți, consiliul profesoral, CEAC, consiliul elevilor
Scop: Sprijinirea echipei școlii în formularea planului de acțiune strategic, pornind de la analiza contextului și prioritizarea nevoilor, prin integrarea celor 6 dimensiuni Ilomäki & Lakkala, în acord cu abordarea Whole-School Approach și documentele-cadru (RFCDC, Profilul absolventului)
Recapitularea Etapei 1 – analiza situației curente
Prezentarea Etapei 2 în ciclul WSA: cum trecem de la „diagnostic” la „acțiune”
Introducerea modelului Ilomäki & Lakkala: cum ajută la asigurarea coerenței și durabilității schimbării
Scop: Identificarea punctelor tari, slabe, oportunităților și amenințărilor în raport cu direcțiile de dezvoltare a culturii democratice și cetățeniei digitale
Metodă: Grupuri tematice (ex. elevi, profesori, conducere, parteneri) contribuie la completarea unei matrici SWOT comune pe flipchart sau Jamboard.
Livrabil: SWOT vizual centralizat, completat
Scop: Stabilirea a 3–5 direcții strategice coerente cu analiza SWOT și cele 6 dimensiuni Ilomäki & Lakkala
Metodă: Grupuri pe dimensiuni (fiecare echipă primește câte o dimensiune) – propun direcții posibile legate de propria arie.
Livrabil: 3–5 direcții strategice formulate.
Scop: Clasificarea acțiunilor propuse în funcție de importanță și fezabilitate
Categorii MoSCoW:
Must do – trebuie realizate neapărat
Should do – importante, dar nu urgente
Could do – ar fi de dorit dacă resursele permit
Won’t do (yet) – nu prioritizăm acum
Metodă: Post-it pe o matrice mare sau document colaborativ Google Sheet (model preexistent)
Livrabil: Listă de acțiuni prioritizate pe categorii MoSCoW
Scop: Organizarea acțiunilor prioritare în timp și distribuirea responsabilităților
Metodă: Planificare colaborativă într-un template Gantt digital (Google Sheet, Excel, Canva)
Coloane recomandate:
Acțiune
Dimensiune Ilomäki & Lakkala asociată
Responsabili
Termen
Indicatori de succes
Resurse necesare
Livrabil: Schiță de plan de acțiune WSA pe termen scurt/mediu
Stabilirea echipei care finalizează planul de acțiune (digital)
Calendar de validare și integrare în planul strategic al școlii (PEI, PDI, CEAC)