Etapa „Reflecție și integrare a lecțiilor învățate” este momentul final și esențial al ciclului de schimbare dintr-o abordare Whole School Approach (WSA). Ea are rolul de a transforma experiențele acumulate în învățare colectivă și în decizii strategice pentru viitor.
Ce este, mai exact, această etapă?
Este o reflecție sistemică și participativă:
Nu se referă doar la „a trage concluzii”, ci la a înțelege în profunzime ce s-a schimbat, de ce, și cum putem duce mai departe ce funcționează.
Este o oportunitate de a integra învățarea nu doar la nivel individual, ci și la nivel organizațional: cum funcționează școala ca sistem care învață?
Revenirea la scopurile și nevoile inițiale
Ce am vrut să schimbăm? Ce probleme sau nevoi am identificat în analiza situației curente?
Analiza acțiunilor și rezultatelor obținute
Ce am făcut concret și ce s-a întâmplat în urma acestor intervenții?
Identificarea „lecțiilor învățate”
Ce a mers bine? Ce nu a mers? Ce am învățat despre școală, despre comunitate, despre procese?
Consolidarea bunelor practici
Ce merită păstrat, extins sau replicat?
Decizii pentru viitor
Ce acțiuni noi sunt necesare? Ce schimbări în planuri, structuri sau practici?
Este etapa în care capacitatea organizațională se construiește: prin reflecție colectivă, colaborare, și leadership distribuit.
Se consolidează conexiunea între părțile școlii (management, profesori, elevi, părinți, comunitate) ca parteneri în învățare și decizie.
Fără această etapă, schimbarea rămâne superficială sau temporară.
Este ceea ce transformă o serie de activități într-un proces sustenabil de dezvoltare instituțională.
Activează învățarea organizațională, una dintre cele mai valoroase forme de dezvoltare într-o școală democratică și digitală.
Titlu: Reflectăm împreună: ce am învățat din procesul de schimbare?
Durata recomandată: 3 ore
Grup-țintă: Echipa de proiect WSA, cadre didactice, reprezentanți ai elevilor și părinților, membri ai CEAC, consiliul elevilor, consiliul profesoral
Scop: Facilitarea unui proces de reflecție instituțională participativă, pentru a extrage lecții valoroase din schimbarea implementată și a construi direcții de acțiune viitoare, prin prisma celor 6 dimensiuni Ilomäki & Lakkala și a abordării Whole-School Approach (WSA).
Reamintirea etapelor WSA și poziționarea etapei 5 – reflecția și lecțiile învățate
Scurtă recapitulare a scopurilor inițiale și a nevoilor identificate în analiza situației curente
Activitate propusă: Harta schimbării: participanții marchează cuvinte-cheie pe o linie a timpului vizuală (de la problemă -> acțiuni -> efecte)
Echipele lucrează pe cele 6 dimensiuni, reluând evaluările și aprofundând reflecția prin următoarele întrebări:
Livrabil: Fișă de reflecție completată pe fiecare dimensiune (model standardizat)
Fiecare echipă prezintă concluziile în plen
Facilitatorul colectează ideile într-o hartă vizuală / panou digital cu cele 4 categorii:
Ce am învățat despre școală și comunitate?
Ce bune practici trebuie consolidate?
Ce a fost dificil și trebuie ajustat?
Ce recomandăm pentru viitor?
Metodă: World Café sau Fishbowl participativ
Livrabil: Hartă de lecții învățate + listă de recomandări
Se discută ce schimbări în planuri, structuri sau practici sunt necesare
Se propun pași concreți pentru integrarea lecțiilor în planul de dezvoltare școlară
Instrument: Matrice „Păstrăm – Îmbunătățim – Explorăm” (PIE)
Livrabil: Draft de actualizare a planului strategic sau al Planului de Acțiune al echipei WSA
Reflecție personală: ce iau cu mine?
Stabilirea responsabililor pentru redactarea raportului de lecții învățate
Mulțumiri și încurajare pentru noul ciclu de transformare
Acest atelier este creat pentru echipele școlare care folosesc abordarea WSA și doresc să finalizeze ciclul de schimbare prin reflecție, consolidare și planificare viitoare participativă.