Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar – ROFUIP 2024
✔️ Participarea părților interesate:
Art. 2 alin. (3)-(5) din ROFUIP prevede că ROF-ul școlii se elaborează prin implicarea consiliului elevilor, părinților și sindicatelor, sub coordonarea unui membru al CA.
Acest proces creează un cadru concret de aplicare a WSA, prin promovarea coparticipării și dialogului democratic.
✔️ Cadrul pentru dezvoltarea unei culturi organizaționale democratice:
Art. 2 alin. (6)-(9): regulamentele trebuie făcute cunoscute tuturor și revizuite periodic, încurajând transparența și responsabilizarea tuturor actorilor.
Acest aspect reflectă importanța unei conduite democratice și a coerenței între reguli, valori și practici – una dintre pietrele de temelie ale WSA.
Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023
✔️ Finalitățile educației (Art. 3, 4):
Educația are ca scop formarea cetățenilor activi, responsabili, creativi și solidari, în linie directă cu obiectivele RFCDC.
Art. 4: promovează principiul parteneriatului educațional, esențial în WSA.
✔️ Documentele strategice ale școlii:
Planul de dezvoltare instituțională (PDI) și planul operațional anual (POA) pot integra direct abordări WSA.
Comisia CEAC are rolul de a monitoriza calitatea educației și progresul, ceea ce permite includerea obiectivelor legate de cultura democratică și digitalizare.
Instrumente și politici europene adoptate în România
✔️ RFCDC (Cadrul Consiliului Europei):
Este deja aplicat parțial în curriculumul de educație socială și susținut de Ministerul Educației.
România este parte la recomandările CE privind educația pentru democrație și incluziune.
✔️ DigCompEdu și SELFIE for Teachers:
Ambele sunt recunoscute la nivel de politici publice și sunt compatibile cu dezvoltarea profesională continuă prevăzută prin CCD și CASP.
Așadar, WSA nu contravine sistemului românesc de educație – dimpotrivă, poate fi implementată cu succes prin:
Dezvoltarea competențelor din Profilul Absolventului.
Aplicarea participativă a ROF și PDI.
Activarea comisiilor școlare ca spații de reflecție democratică (CEAC, comisii pentru prevenirea violenței etc.).
Folosirea tehnologiilor digitale pentru a sprijini comunicarea, colaborarea și reflecția (ex: Google Workspace, platforme educaționale, SELFIE etc.).
Transformarea școlii conform modelului propus de Incubatorul Civic Digital – „Școala democratică, inovativă și digitală” – contribuie semnificativ la dezvoltarea competențelor din Profilul absolventului prin implementarea unei abordări integratoare, aliniate atât la RFCDC (Cadrul de Referință al Competențelor pentru Cultura Democratică) al Consiliului Europei, cât și la cerințele naționale actuale.
✔️ Îmbunătățirea competențelor civice și sociale (Profilul absolventului)
Modelul susține dezvoltarea valorilor democratice, a atitudinilor participative și a abilităților de colaborare – toate parte a RFCDC. Acestea sunt direct legate de competențele civice, personale și sociale din Profilul absolventului, care vizează implicarea responsabilă în comunitate și învățarea pe tot parcursul vieții.
✔️ Cultivarea culturii democratice la nivel de școală
Prin implicarea tuturor actorilor (elevi, profesori, părinți, comunitate) în procesul decizional și în viața școlii, modelul contribuie la dezvoltarea autonomiei, gândirii critice și a respectului pentru diversitate – competențe-cheie prevăzute în ambele cadre (Profilul absolventului și RFCDC).
✔️ Promovarea cetățeniei digitale și a competențelor digitale
Transformarea digitală a școlii înseamnă folosirea tehnologiilor nu doar ca instrumente, ci ca mijloace de formare a cetățeniei digitale active, dezvoltând competențele digitale din Profilul absolventului, conform DigCompEdu, DigComp 2.2 și cele 10 Domenii ale Cetățeniei Digitale.
✔️ Învățare colaborativă și personalizată
Prin metode pedagogice moderne (învățare prin proiecte, platforme digitale colaborative, reflecție), se dezvoltă competențe transversale – cum ar fi creativitatea, gândirea critică și învățarea autonomă – integrate în profilul de formare și recomandate în cadrul RFCDC.
✔️ Evaluare holistică și formativă
Înlocuirea accentului pe testare sumativă cu o abordare centrată pe evaluare formativă și feedback, în spiritul RFCDC și SELFIE for Teachers, permite dezvoltarea unei conștiințe de sine și a unui simț al responsabilității personale față de învățare și comunitate.
Cum integrăm WSA în PDI (pe 4 ani)
✔️ Viziune și misiune:
Formulate participativ, cu elevi, părinți și profesori.
Centrate pe valori democratice, drepturile omului, colaborare, inovație digitală și incluziune.
✔️ Analiza situației curente:
Include rezultate din SELFIE, RFCDC Teacher Tool, sondaje elevi/părinți.
Identifică puncte forte și vulnerabilități legate de cultura organizațională și participarea elevilor.
✔️ Obiective strategice WSA (exemple):
Creșterea gradului de participare activă a elevilor și părinților în procesele decizionale.
Dezvoltarea competențelor pentru cultură democratică și cetățenie digitală.
Digitalizarea proceselor școlare cu accent pe colaborare, comunicare și transparență.
Crearea unui mediu incluziv și sigur în care toți actorii sunt ascultați.
✔️ Indicatori de progres:
Nr. de elevi implicați în proiecte participative.
Nr. de activități desfășurate de comisiile școlare cu participarea comunității.
Nivelul de digitalizare a activităților de învățare și management.
Pentru ca Planul de Dezvoltare Instituțională (PDI) și Planul Operațional Anual (POA) să integreze în mod real abordarea Whole School Approach (WSA), ele trebuie să depășească formulările formale și să devină instrumente strategice centrate pe cultură democratică, colaborare, participare și transformare digitală.
Cum integrăm WSA în POA (anual)
✔️ Exemplu de planificare
Alte instrumente care pot susține această integrarea WSA
Dashboard digital de monitorizare (Google Sheets/Excel partajat între echipe).
Maparea actorilor relevanți în școală pentru implicare în activități (stakeholder map).
Jurnal de bune practici WSA – document colectiv, anual, în care școala adună exemple relevante.
Pentru ca Comisia CEAC să includă eficient în activitatea sa obiective legate de cultură democratică și cetățenie digitală, este necesar un proces de redefinire a misiunii comisiei, prin extinderea ei dincolo de conformitatea procedurală spre monitorizarea dezvoltării instituționale reale, în acord cu RFCDC, DCD și DigCompEdu.
Extinderea cadrului de evaluare al CEAC
✔️ Domenii tradiționale CEAC (calitate, performanță) + noi dimensiuni
Participare și guvernanță democratică în școală.
Utilizarea tehnologiilor digitale în predare, comunicare și conducere.
Climat relațional și intercultural.
Coerența dintre viziune, activități și cultura organizațională.
Obiective specifice legate de cultură democratică și digitalizare
✔️ Exemplu de integrare în planul anual CEAC
Mod de lucru CEAC în logica WSA
✔️ Propuneri concrete:
Organizarea unei analize anuale participative, cu implicarea elevilor, părinților și cadrelor (ex: prin sesiuni de tip world café).
Raportul CEAC include o secțiune distinctă privind cultura democratică și transformarea digitală.
Colaborare cu comisia anti-violență și consiliul elevilor pentru indicatorii non-academici (climat, incluziune, participare).
Instrumente utile
SELFIE (școală și profesori) – ca instrument de diagnoză instituțională.
RFCDC Teacher Reflection Tool – pentru a observa progresul cadrelor în ceea ce privește atitudinile și valorile democratice.
Chestionare de cultură organizațională – adaptate local (cu Google Forms).
Operaționalizarea participativă a ROF (Regulamentul de Organizare și Funcționare) și a PDI (Planul de Dezvoltare Instituțională) într-o școală, în spiritul Whole School Approach (WSA), presupune transformarea procesului de elaborare și revizuire a acestor documente în exerciții autentice de democrație participativă.
ROF – Participativ și democratic
✔️ Etapa 1: Crearea unui grup de lucru divers
Conform ROFUIP 2024, directorul desemnează un coordonator și un grup care include: cadre didactice (inclusiv diriginți), reprezentanți ai părinților, elevi (de preferat din consiliul elevilor), personal administrativ și un reprezentant sindical.
✔️ Etapa 2: Colectarea de propuneri
Organizarea de ateliere participative (în timpul consiliilor profesorale/extinse) unde actorii pot propune reguli, proceduri, principii.
Consultări online (ex: formular Google) pentru idei și opinii privind disciplinele, activitățile extracurriculare, relația cu părinții etc.
✔️ Etapa 3: Analiză RFCDC
Grupul compară actualul ROF cu valorile și atitudinile din RFCDC. Ex: „Este menționată rezolvarea pașnică a conflictelor?” „Cum sprijinim exprimarea opiniilor?”
✔️ Etapa 4: Versiune de lucru și dezbatere
Proiectul ROF este supus dezbaterii în consiliul elevilor, consiliul reprezentativ al părinților și consiliul profesoral, iar feedbackul este documentat.
✔️ Etapa 5: Aprobarea și afișarea transparentă
ROF se aprobă în CA și se afișează pe site, în cancelarie și în spații accesibile elevilor.
PDI – Dezvoltat colaborativ și strategic
✔️ Etapa 1: Analiza situației actuale cu instrumente participative
Folosirea SELFIE, RFCDC Teacher Reflection Tool, chestionare pentru părinți și elevi pentru a colecta date privind cultura democratică, digitalizarea, incluziunea.
✔️ Etapa 2: Definirea unei viziuni comune
Atelier cu toți actorii școlii pentru a formula o viziune și misiune centrate pe valori democratice și transformare digitală.
Elevii pot contribui la formularea misiunii din perspectiva lor.
✔️ Etapa 3: Stabilirea de obiective strategice participativ
Obiectivele (ex: „consolidarea participării elevilor la viața școlii”) sunt formulate pornind de la nevoile identificate.
Activitățile și indicatorii sunt definite de echipe mixte (profesori, elevi, părinți).
✔️ Etapa 4: Publicarea și urmărirea planului
PDI este transpus în POA și monitorizat periodic de CEAC și CA.
Se organizează sesiuni de feedback semestriale (inclusiv cu elevii și părinții), iar PDI poate fi ajustat anual.
Instrumente digitale utile
Formulare Google / Microsoft Forms – pentru consultări rapide.
Jamboard / Padlet – pentru brainstorming vizual în ateliere.
Moodle / platforme școlare – pentru publicarea ROF/PDI și colectarea feedbackului.
SELFIE & SELFIE for Teachers – pentru autoevaluare și planificare strategică.
Activarea comisiilor școlare ca spații de reflecție democratică presupune transformarea acestora din structuri formale în motoare reale de schimbare care sprijină cultura democratică și cetățenia digitală în școală.
Comisia CEAC (Calitate și evaluare internă)
✔️ Transformare în laborator de auto-reflecție:
Introducerea RFCDC și SELFIE ca instrumente de analiză a calității culturii organizaționale.
Analizarea modului în care sunt atinse obiectivele legate de participare, transparență, colaborare (ex. implicarea elevilor și părinților în decizii).
✔️ Propuneri:
Crearea unui raport anual CEAC centrat pe cultura democratică, nu doar pe performanțe academice.
Integrarea recomandărilor din chestionarele elevilor și părinților în PDI și POA.
Organizarea unui atelier anual CEAC deschis comunității.
Comisia pentru prevenirea și combaterea violenței, discriminării și promovarea interculturalității
✔️ Recentrată pe valori și atitudini:
Se utilizează modulul 3 și 5 din RFCDC Teacher Reflection Tool pentru a analiza cum sunt abordate conflictele și discriminarea.
Se propun activități participative (cercuri de dialog, consilii de disciplină democratice).
✔️ Propuneri:
Implementarea unui plan anual de intervenții democratice, nu doar administrative.
Realizarea unei „hărți a culturii relaționale” în școală – identificarea zonelor problematice din punct de vedere al siguranței și incluziunii.
Comisia pentru curriculum la decizia școlii (CDS)
✔️ Focus pe dezvoltarea competențelor pentru cultură democratică
Promovarea de opționale precum: educație democratică, media literacy, gândire critică, cetățenie digitală.
Consultări cu elevii și părinții privind temele și formatele CDS.
Alte comisii relevante
✔️ Comisia diriginților
Rol strategic în diseminarea valorilor RFCDC.
Organizarea de activități lunare pe teme legate de participare, diversitate, gestionarea conflictelor, implicarea în decizii.
✔️ Comisia pentru activități extracurriculare
Poate propune proiecte de serviciu în folosul comunității, hackathoane civice, cluburi de inițiativă democratică.
Elemente comune de activare
Formarea comisiilor cu membri relevanți: minim un elev, un părinte, un cadru didactic, un reprezentant al comunității (unde este posibil).
Stabilirea unor obiective anuale clare pentru fiecare comisie, în acord cu RFCDC.
Publicarea rapoartelor comisiilor (sintetizate) pe site-ul școlii – pentru transparență.
Colaborare între comisii – ex. CEAC + comisia anti-violență + CDS pot lucra împreună la un program de formare în școală.
Un model de evaluare a nivelului de democratizare al școlii, destinat Comisiei CEAC sau Consiliului de Administrație, ar putea să fie practic, participativ și centrat pe principiile RFCDC. El poate fi implementat anual, integrat în autoevaluarea școlii și legat direct de obiectivele din PDI/POA.
MODEL DE EVALUARE A NIVELULUI DE DEMOCRATIZARE AL ȘCOLII
✔️ Obiective
Să măsoare gradul de participare, incluziune, transparență și colaborare în viața școlii.
Să identifice punctele tari și aspectele de îmbunătățit privind cultura democratică.
Să sprijine formularea de acțiuni concrete pentru dezvoltarea unei școli democratice.
Structura modelului
Evaluarea nivelului de democratizare al școlii poate fi structurată pe 5 dimensiuni, fiecare având indicatori concreți și surse de evidență.
✔️ Participare și guvernanță democratică
✔️ Curriculum și practici didactice democratice
✔️ Cultura relațională și incluziunea
✔️ Transparență și comunicare
✔️ Colaborare cu comunitatea
Metodologii potențiale
Chestionare și focus grupuri pentru elevi, profesori, părinți.
Fișă de autoevaluare a școlii pe cele 5 dimensiuni.
Raport de analiză CEAC, cu recomandări integrate în POA/PDI.
Dezbatere publică internă (cu elevi, părinți, personal) în baza concluziilor.
Instrumente de sprijin
RFCDC Teacher Reflection Tool – pentru evaluarea valorilor, atitudinilor, abilităților profesorilor.
SELFIE – pentru dimensiunea digitală.
Google Forms / Microsoft Forms – pentru chestionare digitale participative.
OBIECTIVE STRATEGICE PENTRU ȘCOALA DEMOCRATICĂ
Un model de obiective strategice pentru Școala Democratică ar putea fi integrat în Planul de Dezvoltare Instituțională (PDI) și Planul Operațional Anual (POA), conceput pentru a reflecta o școală aliniată la valorile și competențele promovate de RFCDC, în logica Whole School Approach susținută de Incubatorul Civic Digital, adaptat contextului școlilor din România.
MODEL ȘCOALA DEMOCRATICĂ – EXTRAS DIN PDI (2025–2029)
✔️ Viziune instituțională privind inovația
Școala noastră promovează o cultură organizațională democratică, în care toți actorii educaționali – elevi, profesori, părinți, personal auxiliar și comunitatea – participă activ și responsabil la viața școlii, contribuind la un climat educațional bazat pe respect, dialog și implicare civică.
Obiectiv strategic 1
Creșterea participării elevilor, părinților și cadrelor didactice la guvernanța școlii
Obiectiv strategic 2
Promovarea culturii dialogului și a rezolvării pașnice a conflictelor
Obiectiv strategic 3
Dezvoltarea competențelor pentru cultură democratică (RFCDC) în curriculum și activități extracurriculare
MODEL ȘCOALA DEMOCRATICĂ – EXTRAS DIN POA (2025–2026)
OBIECTIVE STRATEGICE PENTRU ȘCOALA INOVATIVĂ
Un model de obiective strategice pentru Școala Inovativă ar putea fi integrat în Planul de Dezvoltare Instituțională (PDI) și Planul Operațional Anual (POA), conceput pentru a reflecta o școală aliniată la valorile și competențele promovate de RFCDC, în logica Whole School Approach susținută de Incubatorul Civic Digital, adaptat contextului școlilor din România.
MODEL ȘCOALA INOVATIVĂ – EXTRAS DIN PDI (2025–2029)
✔️ Viziune instituțională privind inovația
Școala noastră își propune să devină un laborator de învățare colaborativă, unde inovația pedagogică, participarea și digitalizarea contribuie la dezvoltarea competențelor pentru cultura democratică și pentru o societate a cunoașterii incluzivă.
Obiectiv strategic 1
Promovarea unei culturi organizaționale inovative și colaborative
Obiectiv strategic 2
Dezvoltarea profesională a cadrelor didactice în domeniul inovării și digitalizării
Obiectiv strategic 3
Introducerea de metode inovative în activitatea didactică
MODEL ȘCOALA INOVATIVĂ – EXTRAS DIN POA (2025–2026)
OBIECTIVE STRATEGICE PENTRU ȘCOALA DIGITALĂ
Un model de obiective strategice pentru Școala Digitală ar putea fi integrat în Planul de Dezvoltare Instituțională (PDI) și Planul Operațional Anual (POA), conceput pentru a reflecta o școală aliniată la valorile și competențele promovate de RFCDC, în logica Whole School Approach susținută de Incubatorul Civic Digital, adaptat contextului școlilor din România.
MODEL ȘCOALA DIGITALĂ – EXTRAS DIN PDI (2025–2029)
✔️ Viziune instituțională privind digitalizarea
Școala noastră promovează transformarea digitală ca mijloc de îmbunătățire a calității educației, facilitarea participării tuturor actorilor educaționali și dezvoltarea competențelor pentru cetățenie digitală activă și responsabilă.
Obiectiv strategic 1
Dezvoltarea competențelor digitale ale cadrelor didactice (DigCompEdu)
Obiectiv strategic 2
Integrarea pedagogică a tehnologiei în activitatea didactică
Obiectiv strategic 3
Promovarea cetățeniei digitale și a siguranței online pentru elevi și părinți
Obiectiv strategic 4
Digitalizarea managementului școlar și comunicării
MODEL ȘCOALA DIGITALĂ – EXTRAS DIN POA (2025–2026)