Acest model ajută în procesul strategic de identificare a măsurii în care principiile democrației și drepturile omului sunt integrate în viața școlii, analizând resursele, provocările, punctele forte și punctele slabe ale leadershipului și luând în considerare participarea tuturor părților interesate.
Cu acest model ne-am propus să creăm un cadru de analiză a fenomenelor și datelor existente în școală, cu scopul de a identifica bunele practici și punctele de dezvoltare, precum și de a expune asemănările și diferențele, care pot sprijini sau bloca temporar implementarea practicilor bazate pe DCD & CDC la nivelul întregii școli.
să identificăm modurile în care școala pune accent pe practicile DCD și CDC, și integrează tehnologiile digitale în procesele de predare, învățare și evaluare, la nivelul întregii școlii
să creăm premize pentru îmbunătățirea constantă a modului de lucru în școală, reflectând cele mai potrivite practici DCE și CDC
să articulăm o viziune la nivelul întregii școli, centrată pe nevoile de dezvoltare necesare unei școli digitale inovatoare și democratică.
Viziunea la nivelul întregii școli, cunoașterea acesteia, alinierea echipei de conducere la obiectivele strategice și consensul mutual sau declarat al profesorilor
Importanța utilizării tehnologiei în predare și evaluare, precum și asigurării resurselor digitale necesare pentru creșterea nivelului educației
Practici de dezvoltare în colaborare cu întreaga comunitate
Leadership vizionar, comunitate centrată pe director
Contribuția personalului didactic și auxiliar, echipe ocazionale de profesori voluntari, echipe multidisciplinare care au responsabilități reale
Atragerea de investiții și finanțări locale, naționale, regionale, internaționale
Parteneriate cu entități având același nivel educațional, cu diferite tipuri de instituții educaționale și actori din afara domeniului educațional
Resursele municipale disponibile pentru tehnologia digitală și pentru formarea continuă a cadrelor didactice
Practici de dezvoltare colaborativă
Colaborarea pedagogică organizată la nivelul întregii școli și practicile centrate pe schimb de experiență și învățare exploratorie inter și transdisciplinară
Activarea profesorilor (de la toate disciplinele) în rețele cu diverse tipuri de contacte în interiorul și în afara școlii
Utilizarea tehnologiei digitale ca mijloc de schimbare, pentru diverse activități de învățare colaborativă și creativă
Utilizarea tehnologiei în activități de tip proces și proiecte integrate, ca instrument, dar și pentru îmbunătățirea competențelor digitale și CDC
Acorduri, modele și orientări legate de diverse practici bazate pe tehnologie și competențe în domeniul cunoașterii digitale și CDC
Spații fizice alese în funcție de nevoile pedagogice, tipologia elevilor și echipamentele digitale necesare
Implicarea și responsabilizarea elevilor în diferite activități ale școlii care țin de dezvoltarea unei culturi democratice și pun accent pe dialog intercultural
Contacte sistematice, stabilite și parteneri de colaborare care asigură bună desfășurarea a activității școlare dependente de tehnologie
Resurse bune, tehnologie descentralizată în diverse spații din școală
Tipuri diverse de echipamente care acomodează diferite nevoi educaționale
DCE și CDC sunt susținute în mod sistematic; strategii de predare a competențelor digitale și pentru cultură democratică la diferite materii și niveluri de învățământ
Practici noi și inovatoare axate pe DCE și CDC în contextul școlar, pentru adaptarea la nevoile individuale ale elevilor
Utilizarea pedagogică a tehnologiei în predare și evaluare
Soluționarea bine organizată a problemelor tehnice și disponibilitate pentru sprijin pedagogic tehnologic
Nivelul de competență digitală autoevaluată de profesori și utilizarea tehnologiei digitale în procesul de predare
Nivelul de competența digitală autoevaluată de elevi și utilizarea tehnologiei digitale în procesele de învățare și aprofundare
Nivelul de competență pentru cultură democratică autoevaluată de profesori și elevi
Utilizarea tehnologiei de către majoritatea profesorilor pentru activități specifice, centrate pe elev
Utilizarea tehnologiei doar de către o parte dintre profesori pentru a crea cunoștințe în învățare pe disciplină.
Numeroase dovezi de cercetare arată că atunci când elevii experimentează un mediu de învățare sigur în care valorile și principiile democratice și ale drepturilor omului pot fi puse sub semnul întrebării, înțelese și explorate, este mai probabil ca aceștia:
să aibă niveluri mai ridicate de cunoștințe civice
să susțină valorile democratice
să-și dezvolte înțelegerea propriilor drepturi, precum și a responsabilităților față de ceilalți oameni
să devină susținători ai drepturilor celorlalți
să își dezvolte abilități de gândire critică și de raționament de nivel superior
să își dezvolte identități pozitive și responsabile din punct de vedere social
să dezvolte relații pozitive și de cooperare cu colegii și profesorii, bazate pe ascultare, respect și cooperare și empatie
să-și asume responsabilitatea asupra propriilor decizii și comportamente
să dezvolte atitudini pozitive față de incluziune și diversitate în școală și în societate
să se implice în probleme politice, sociale și de mediu
să se simtă împuterniciți ca cetățeni care pot contesta nedreptatea, inegalitatea și sărăcia din lume
să susțină un dialog multicultural care promovează egalitatea și incluziunea
să se angajeze în activități democratice în viitor.
Altfel spus, o abordare DCE și CDC la nivelul întregii școli cu scopul de a dezvolta o cultură școlară democratică și potența competențele digitale la elevilor contemporani poate avea un impact semnificativ în sprijinirea tinerilor pentru ca aceștia să devină cetățeni bine informați, empatici, responsabili, implicați, împuterniciți și reflectivi.
SELFIE
SELFIEforTeachers (DigCompEdu) pentru profesori
Chestionare DCD și CDC
Digital Literacy pentru elevi | Brio
Interviuri cu profesorii
Focus grup cu elevi de la cea mai ˝bună˝ clasă
Observații lecții la clasă
Interviu cu directorul /echipa de conducere
Focus grup cu unele părți implicate din comunitate