Competențele de bază asociate cu cetățenia democratică sunt cele care contribuie la modelarea unei persoane libere și autonome, conștientă de drepturile și îndatoririle sale într-o societate în care puterea de a stabili legea este exercitată continuu. Altfel spus, educația pentru cetățenie (digitală) se referă nu doar la cunoștințe și abilități, cât mai ales la valori și atitudini, care dezvoltă competențe reale pentru conviețuirea socială în condiții de egalitate în societăți democratice și diverse din punct de vedere cultural.
Educația pentru cetățenie, în special în formarea profesorilor, are un singur punct de referință: viziunea asupra unui bun cetățean.
Prin intermediul Incubatorului Civic Digital, profesorii deprind noi cunoștințe și exersează comportamente care încurajează, motivează și sprijină elevii să devină cetățeni activi, informați și responsabili, în online și offline.
Cetățeanul activ, responsabil și implicat continuu în comunitatea sa...
este conștient de drepturile și responsabilitățile pe care le are
se informează constant cu privire la lumea socială, economică și politică
este preocupat de bunăstarea celorlalți indivizi și de prosperitatea comunității
își articulează opiniile și le exprimă într-un mod clar, concis și cu impact
este capabil să aibă o influență pozitivă asupra lumii
este preocupat de problemele existente în comunitatea sa și se implică activ pentru a le soluționa la timp
este responsabil de modul în care acționează ca cetățean.
Arta de a preda este un autentic proces cognitiv, reflectiv și creativ.
Un bun pedagog manifestă înțelepciune în selectarea resurselor educaționale, planificare în alegerea materialelor interactive, intuiție în stabilirea metodelor de predare-învățare și anticipare în implicarea activă.
Profesorul contemporan este de preferat să devină un facilitator al procesului educațional, să uite că trebuie să-i învețe ceva pe elevii săi. Profesorul modern încurajează, mediază, oferă îndrumare diferențiată și personalizată, evaluează constant cadrul de predare-învățare, valorifică încrederea în forțele proprii ale tinerilor cu care lucrează.
Dascălul Secolului 21, induce tinerilor dorința de a deveni autonomi în învățare, creează cadre de soluționare creativă a problemelor, acordă timp pentru reflecție personală și aprofundarea cunoașterii, capacitează dorința de auto-control a învățării, folosește metapredarea și aplică strategiile neuroștiințifice în procesul de predare-învățare.
Acest tip de poziționare mentală față de predare, presupune un proces complex ce implică dialog, instruire directă, învățare vizibilă, feedback constructiv, axat pe viitor și lucrul colaborativ. Doar așa, tinerii pot deveni mai conștienți de potențialul propriu, își pot îmbunătăți performanțele școlare și conștientiza importanța abilităților transversale de care au nevoie pentru viitorul propriu.
Un cetățean digital este o persoană care, prin dezvoltarea unei game largi de competențe, este capabilă să se implice activ, pozitiv și responsabil în comunitățile online și offline, fie ele locale, naționale sau globale. Deoarece tehnologiile digitale au un caracter perturbator și sunt în continuă evoluție, dezvoltarea competențelor este un proces care durează toată viața și care ar trebui să înceapă încă din copilărie, acasă și la școală, în contexte educaționale formale, informale și non-formale.
Cetățenia digitală și implicarea în domeniul digital implică o gamă largă de activități, de la creație, consum, partajare, joc și socializare, până la investigare, comunicare, învățare și carieră. Cetățenii digitali competenți sunt capabili să răspundă la provocări noi și cotidiene legate de învățare, muncă, angajabilitate, petrecerea timpului liber, incluziune și participare în societate* , respectând drepturile omului și diferențele interculturale.
Competențele pentru cultura democratică (CDC)* ale Consiliului Europei, ilustrate în partea dreaptă, oferă o imagine de ansamblu simplificată a competențelor pe care cetățenii trebuie să le dobândească pentru a participa efectiv la o cultură a democrației.
Acestea nu se dobândesc în mod automat, ci trebuie să fie învățate, dezvoltate și exersate.
Cele 20 de competențe pentru cultura democratică, acoperă patru domenii-cheie:
valori
atitudini
abilități
cunoștințe și înțelegere critică.
Pentru a plasa competențele pentru cultura democratică în mediul digital în care tinerii de astăzi cresc, pe baza cercetărilor efectuate de experți și organizații cu activități frecvent citate*, a fost definit un set de 10 domenii digitale care stau la baza conceptului general de cetățenie digitală. Acestea sunt împărțite în trei domenii, așa cum este evidențiat în partea dreaptă și descrise, pe scurt, mai jos.
A fi online | include domenii care se referă la competențele necesare pentru a avea acces la societatea digitală, pentru a se exprima liber și pentru a utiliza instrumentele digitale în mod creativ și cu spirit critic.
Bunăstare în online | include domenii care se referă la competențele necesare pentru a se implica pozitiv în societatea digitală și pentru a dezvolta o relație sănătoasă cu tehnologia.
Drepturi online | include domenii care se referă la competențele legate de drepturile și responsabilitățile cetățenilor în societăți complexe și diverse într-un context digital, în care viața privată este protejată și participarea activă este împuternicită.
În timp ce competențele pentru cultură democratică pun bazele cetățeniei digitale, cinci piloni susțin întreaga structură de dezvoltare a cetățeniei digitale.
Acești cinci piloni apar ca fiind esențiali în dezvoltarea unor practici eficiente de cetățenie digitală în școală.
Politica și evaluarea constituie cei doi piloni de încadrare ai modelului.
Progresul în domeniile legate de educație este, în mare măsură, modelat de politică și de bune practici, iar acestea pot fi analizate cu adevărat și, în cele din urmă, reproduse doar prin utilizarea unei metodologii eficiente de monitorizare și evaluare.
Între acești piloni de "încadrare", părțile interesate - de la profesori și elevi la conținut și factori de decizie politică - și resursele și infrastructura disponibile, joacă un rol major în ceea ce privește nivelul de succes atins.
În centrul modelului se află strategiile care ghidează practicile de punere în aplicare menite să permită elevilor de toate vârstele să își dezvolte întregul potențial ca cetățeni activi în democrațiile de astăzi și de mâine.
Așadar, educația pentru cetățenie digitală este o abordare holistică care se străduiește să dezvolte abilitățile și cunoștințele esențiale necesare în lumea interconectată de astăzi și să încurajeze valorile și atitudinile care vor asigura o utilizare înțeleaptă și semnificativă a acestora.
Competențele de cetățenie digitală sunt răspândite în aceste patru mari domenii CCD și, în total, includ cele 10 domenii diferite menționate mai sus.
Pornind de la competențele de bază, cum ar fi ascultarea, observarea și aprecierea demnității umane și a drepturilor omului, tinerii pot învăța să prețuiască diversitatea culturală și să-și dezvolte o înțelegere critică a limbajului și a comunicării, ca un strat intermediar. Educația pentru cetățenie digitală urmărește să ofere fiecărui tânăr oportunitățile de a stăpâni întreaga gamă de competențe cetățenești.
Progresia în spirală a dezvoltării competențelor din fragedă copilărie
Un cetățean digital, așa cum a fost definit mai sus, este o persoană capabilă să se implice în mod activ, responsabil și continuu în viața comunității. Un astfel de angajament depinde de criterii contextuale, informaționale și organizaționale care constituie principiile directoare care stau la baza progresului societal și educațional către cetățenia digitală. Această evoluție va fi facilitată sau împiedicată de nivelul de implicare a unei serii de părți interesate, de la familie și comunitățile locale, online și offline, la profesori, școli, factori de decizie și chiar industria care furnizează instrumente și platforme online.
Elevul
se dezvoltă personal și se protejează
contribuie și participă activ în programe de promovare a cetățeniei digitale
își dezvoltă angajamentul civic în termeni de competențe.
Părintele | Mama și Tata
se implică în dezbateri privind internetul și cetățenia digitală
își spijină copiii, echilibrând implicațiile sociale și interpersonale ale utilizării tehnologiei online
comunică în mod regulat cu copiii lor și cu școala pentru a contribui la dezvoltarea competențelor unor cetățeni digitali implicați și informați.
Profesorul
își îmbunătățește cunoștințele și practicile de predare concomitent cu instrumentele interactive utilizate de elevii săi
își crește competențele necesare pentru punerea în aplicare și evaluarea competențelor pentru cultură democratică (CDC)
își reinventează rolul de profesor, pentru a preda și evalua în era digitală.
Directorul școlii/liceului
ia în considerare toate opțiunile de bune practici în ceea ce privește politica digitală
include părinții, cadrele didactice, elevii, administratorii și membrii consiliului școlar ca parte a procesului de luare a deciziilor privind utilizarea sigură, legală și etică a informațiilor și tehnologiei digitale în cadrul claselor și școlii.
Contributor din Mediul Academic
contribuie cu resurse și cercetări în pedagogie și metodologie didactică în domeniul cetățeniei digitale
dezvoltă la nivel local resurse, acolo unde este posibil, pentru a asigura o implicare cât mai semnificativă.
Contributor din Sectorul Privat
dezvoltă inițiative și participă în domenii de cooperare prin intermediul unei abordări multilaterale și trans-mediatice legate de responsabilizarea utilizatorilor și de protecția minorilor
sprijină implementarea unei abordări multilaterale cu responsabilitate comună pentru a crea condiții adecvate pentru o cetățenie digitală eficientă
revizuiește substanțial termenii și condițiile într-o manieră mai prietenoasă pentru copii, cu scopul de a oferi resurse părinților și școlilor.
Contributor din Sectorul Civil
își dezvoltă capacitatea de a oferi noi direcții pentru orientările viitoare în domeniul educației pentru cetățenie digitală
își dezvoltă capacitatea de a oferi sprijin pentru viitoarele orientări în educația pentru cetățenie digitală.
Reprezentant al comunităților locale de învățare și practică
își dezvoltă sisteme de educație formală, non-formală și informală pentru a modela practicile de alfabetizare digitală ale copiilor/tinerilor
implementează "tehnologii civice", care utilizează tehnologia pentru a aborda diverse aspecte ale cetățeniei digitale
Reprezentant al autorităților de reglementare
stabilește direcții și verifică dacă drepturile copiilor sunt respectate în limitele competențelor lor
încurajează în mod activ autoritățile din domeniul educației să asigure educație în domeniul digital, pentru toate categoriile de cetățeni.
Reprezentant al autorităților naționale/internaționale
promovează drepturile fundamentale și valorile democratice prin intermediul structurilor de guvernanță multilaterale.
Toate inițiativele de dezvoltare a cetățeniei digitale sunt definite și modelate de nouă principii directoare definite mai jos, care pot servi, de asemenea, ca puncte de referință sau criterii pentru evaluarea progresului.
1. Accesul la tehnologia digitală | Fără acesta, chiar și cetățenia democratică nedigitală a devenit dificilă, deoarece tehnologia informației și comunicațiilor (TIC) face parte integrantă din viața cotidiană în societatea actuală. Deși majoritatea familiilor urmăresc să dețină acasă instrumente digitale, este importantă utilizarea echilibrată a tehnologiei adecvate vârstei, iar egalitatea accesului pentru toți copiii depinde în mare măsură de asigurarea accesului în școli la instrumente și echipamente digitale.
2. Competențele funcționale și digitale de bază | Fără acestea, cetățenii nu pot accesa, citi, scrie, introduce și încărca informații, participa la sondaje sau nu se pot exprima într-un mod care să le permită să se implice digital în comunitatea lor. Școala este în general acceptată ca fiind principalul actor în acest domeniu; cu toate acestea, factorii de decizie politică joacă un rol important în a se asigura că profesorii beneficiază de instrumentele și formarea necesară, că programa școlară încurajează utilizarea tehnologiei digitale în procesul de învățare și că sunt disponibile suficiente resurse de înaltă calitate pentru a sprijini practica digitală din clasă.
3. O infrastructură tehnică sigură | Aceasta trebuie să permită cetățenilor de toate vârstele să aibă suficientă încredere pentru a se angaja digital în activitățile comunității online. Această a treia precondiție completează primul nivel de principii directoare de bază pentru cetățenia digitală. Deși, în mod tradițional, sarcina de a proteja datele prin intermediul software-ului de protecție și al bunelor practici personale revenea proprietarilor sau utilizatorilor de dispozitive și coordonatorilor TIC, furnizorii de platforme și operatorii de telefonie mobilă sunt, în ultimă instanță, responsabili de asigurarea unor medii digitale mai sigure și de simplificare a măsurilor de securitate.
Principii informative
4. Cunoașterea drepturilor și responsabilităților | Este esențială pentru a ne implica activ ca cetățean digital. Această cunoaștere, care formează și este formată de valori și atitudini, este dezvoltată în mod implicit și explicit acasă, la școală și în toate mediile online și offline în care învățăm, trăim și interacționăm. Din păcate, atât eficacitatea consolidării capacităților, cât și rezultatele sunt dificil de măsurat cu ajutorul acestui principiu, având în vedere marea varietate de contexte în care vor fi aplicate.
5. Sursele de informații fiabile | Sunt esențiale pentru o participare activă și pozitivă la viața comunitară. În lipsa unor surse de informare fiabile, cetățenia digitală se poate transforma în extremism, poate descuraja participarea și chiar împiedica anumite sectoare ale populației să își exercite drepturile de cetățenie digitală. În timp ce școlile și familiile joacă un rol important în promovarea discernământului prin gândire critică și practici educaționale, platformele digitale și furnizorii de telefonie mobilă au și ei un rol important de jucat în asigurarea fiabilității surselor de informare.
6. Competențele de participare | Acestea depind de o serie de competențe cognitive și practice, a căror dezvoltare începe acasă, , de la o vârstă foarte fragedă, apoi continuă în familie și la școală. Aceste competențe combină faptul de a ști când și cum să vorbim, să fim empatici și să avem înțelegere culturală pentru a conștientiza pe deplin sensul, gândirea critică și abilitățile de exprimare orală și scrisă.
Principii organizaționale pentru "cetățenia digitală în acțiune" la nivel personal și social
7. Gândirea flexibilă și rezolvarea problemelor | Sunt abilități cognitive superioare care fac apel la o combinație mai largă a tuturor celor patru domenii ale modelului CDC decât oricare dintre principiile anterioare. Rezolvarea de probleme necesită înțelegerea chestiunilor în cauză, analiză, sinteză, gândire inductivă și deductivă, dar, mai presus de toate, depinde de activitățile de învățare din copilăria timpurie care favorizează dezvoltarea cognitivă prin activități bazate pe explorare. Pe lângă contextele de învățare de acasă și de la școală, furnizorii de platforme digitale și de telefoane mobile joacă un rol din ce în ce mai important, deoarece modul în care învățăm este, de asemenea, modelat de instrumentele utilizate pentru a învăța.
8. Canale de comunicare | Acest principiu organizațional se referă atât la competențele, cât și la instrumentele utilizate pentru a interacționa, a disemina și a primi informații. Școlile și familiile joacă un rol esențial în sprijinirea și facilitarea exersării de către copii a abilităților de comunicare de la o vârstă fragedă în situații față în față, pentru a-i ajuta să înțeleagă și să aplice drepturile și responsabilitățile, empatia, confidențialitatea și securitatea înainte de a începe să utilizeze instrumentele digitale. Acest lucru are implicații considerabile pentru dezvoltarea programelor de învățământ și necesită un efort mai mare din partea industriei în ceea ce privește colaborarea cu sectorul educațional și un mai mare discernământ în ceea ce privește instrumentele pe care le furnizează pentru utilizatorii tineri.
9. Oportunități cetățenești | Este principiul director suprem fără de care cetățenii digitali nu își pot perfecționa competențele cetățenești și nu își pot exercita drepturile și responsabilitățile. Oportunitatea cetățenească necesită un cadru flexibil, deschis, neutru și sigur, în care algoritmii sunt open-source, liber aleși/personalizați de către utilizatori și pe care cetățenii îi pot folosi pentru a-și spune părerea fără teamă de represalii.