Principii organizaționale pentru "cetățenia digitală în acțiune" la nivel personal și social
7. Gândirea flexibilă și rezolvarea problemelor | Sunt abilități cognitive superioare care fac apel la o combinație mai largă a tuturor celor patru domenii ale modelului CDC decât oricare dintre principiile anterioare. Rezolvarea de probleme necesită înțelegerea chestiunilor în cauză, analiză, sinteză, gândire inductivă și deductivă, dar, mai presus de toate, depinde de activitățile de învățare din copilăria timpurie care favorizează dezvoltarea cognitivă prin activități bazate pe explorare. Pe lângă contextele de învățare de acasă și de la școală, furnizorii de platforme digitale și de telefoane mobile joacă un rol din ce în ce mai important, deoarece modul în care învățăm este, de asemenea, modelat de instrumentele utilizate pentru a învăța.
8. Canale de comunicare | Acest principiu organizațional se referă atât la competențele, cât și la instrumentele utilizate pentru a interacționa, a disemina și a primi informații. Școlile și familiile joacă un rol esențial în sprijinirea și facilitarea exersării de către copii a abilităților de comunicare de la o vârstă fragedă în situații față în față, pentru a-i ajuta să înțeleagă și să aplice drepturile și responsabilitățile, empatia, confidențialitatea și securitatea înainte de a începe să utilizeze instrumentele digitale. Acest lucru are implicații considerabile pentru dezvoltarea programelor de învățământ și necesită un efort mai mare din partea industriei în ceea ce privește colaborarea cu sectorul educațional și un mai mare discernământ în ceea ce privește instrumentele pe care le furnizează pentru utilizatorii tineri.
9. Oportunități cetățenești | Este principiul director suprem fără de care cetățenii digitali nu își pot perfecționa competențele cetățenești și nu își pot exercita drepturile și responsabilitățile. Oportunitatea cetățenească necesită un cadru flexibil, deschis, neutru și sigur, în care algoritmii sunt open-source, liber aleși/personalizați de către utilizatori și pe care cetățenii îi pot folosi pentru a-și spune părerea fără teamă de represalii.