Acesta este un parcurs de Design Thinking bazat pe Cadrul de Competențe pentru Cetățenie Digitală al Consiliului Europei, care vă va ajuta să dezvoltați soluții, cu scopul de a îmbunătăți competențele digitale ale profesorilor din școala voastră și promova o utilizare responsabilă, critică și activă a mediului digital.
1. Empatizarea | Înțelegerea nevoilor elevilor în mediul digital
Împărțiți în 2 echipe:
Observatori - 4 persoane
Contributori - toți ceilalți profesori participanți
Obiectiv
Să înțelegeți propriile provocări și comportamente în mediul digital, în special în ceea ce privește siguranța, responsabilitatea, participarea și colaborarea online.
Activitate > Interviuri și discuții despre experiențele online
Observatorii vor organiza discuții cu contributorii referitor la modul în care aceștia folosesc internetul, social media și alte platforme digitale. Observatorii vor căuta să înțeleagă cât mai adecvat atât comportamentele pozitive, cât și problemele legate de cyberbullying, siguranța datelor, fake news și dezinformare.
Exemplu de întrebări:
„Cum îți protejezi informațiile personale atunci când folosești internetul?”
„Ce faci atunci când vezi conținut deranjant sau neadecvat online?”
„Cum recunoști dacă o informație online este falsă sau adevărată?”
Rezultat așteptat
Observatorii vor centraliza informațiile colectate referitoare la comportamentele digitale ale contributorilor, provocările pe care aceștia le întâmpină și cum percep ei siguranța și responsabilitatea în mediul digital.
Creați lista nevoilor, dorințelor, intențiilor, problemelor/provocărilor identificate pe baza discuțiilor și observațiilor.
2. Definirea | Identificarea problemelor legate de cetățenia digitală
Împărțiți în 4-5 echipe
Obiectiv
Să definiți provocările majore pe care le întâmpinați în utilizarea mediului digital, precum și lacunele în competențele voastre de cetățenie digitală (ex. gândirea critică, siguranța online, comportamentele etice).
Activitate > Crearea declarațiilor de problemă
Analizați datele colectate și formulați provocările principale cu care vă confruntați în predare, din perspectiva cetățeniei digitale. Declarațiile de problemă vă vor ajuta în procesul de clarificare a aspectelor care trebuie adresate prin educația digitală.
Exemplu:
„Cum am putea să ne protejăm mai bine datele personale în online?”
„Cum am putea învăța să identificăm știrile false și dezinformarea?”
Rezultat așteptat
Creați un document comun care integrează problemele/provocările (re)formulate.
3. Contestarea presupunerilor și Generarea de Idei | Generarea de soluții pentru o cetățenie digitală responsabilă
Împărțiți în 4-5 echipe, dar cu o componență diferită față de etapa anterioară
Obiectiv
Să găsiți soluții inovatoare și practice pentru a promova un comportament responsabil și etic în mediul digital.
Activitate > Brainstorming pentru soluții inovatoare
În cadrul echipei voastre, organizați o sesiune de brainstorming pentru a genera idei care să promoveze o utilizare responsabilă a internetului, siguranța cibernetică și gândirea critică. Aceste soluții trebuie să includă metode de educare a profesorilor din cancelarie/școală despre drepturile și responsabilitățile lor online.
Exemplu de idei:
„Crearea unui ghid interactiv de siguranță online, prin intermediul căruia profesorii să învețe cu să-și gestioneze datele personale.”
„Organizarea unor dezbateri în cancelarie/școală pe teme legate de știrile false și dezinformare.”
„Sesiuni de jocuri educative online care să simuleze dileme etice în mediul digital, pentru a-i învăța pe profesori cum să reacționeze.”
Rezultat așteptat
Creați un document comun care integrează soluții potențiale, de la cele tradiționale la cele mai inovatoare.
4. Prototipare | Crearea soluțiilor pentru cetățenia digitală
Împărțiți în 4-5 echipe, dar cu o componență diferită față de etapa anterioară
Obiectiv
Să dezvoltați un prototip de activitate sau proiect care să fie testat cu profesorii, având ca scop dezvoltarea competențelor de cetățenie digitală.
Activitate > Dezvoltarea unui prototip de activitate centrată pe cetățenie digitală
Fiecare grup va crea un prototip al unei activități educative pentru cetățenia digitală pentru a fi testat în acest atelier. Prototipul poate include simulări, dezbateri sau proiecte interactive care să implice colaborarea online între profesori.
Exemplu: Crearea unei simulări în care veți juca rolul unor moderatori pe o platformă socială fictivă, gestionând situații precum cyberbullying sau dezinformarea.
Rezultat așteptat
Creați un document comun care integrează planurile de activități pregătite pentru testare.
5. Testarea și Colectarea de Feedback | Evaluarea soluțiilor de cetățenie digitală
Împărțiți în 2 echipe
Echipa 1 simulează activitatea propusă de echipa 2. Echipa 2 va observa jocul de rol și va oferi feedback echipei 1.
Apoi, echipa 2 va simula activitatea propusă de echipa 1. Echipa 1 va observa jocul de rol și va oferi feedback echipei 2.
Obiectiv
Să testați activitatea creată în acest atelier și să colectați feedback de la colegi pentru a îmbunătăți soluția.
Activitate: Implementarea prototipurilor în atelier
Veți pune în joc de rol o activitate sau un proiect prototip gândit în etapa anterioară, care este de preferat să includă și inițiative de urmărire a modului în care ați interacționat și ați contribuie în educația pentru cetățenie digitală. Veți stabili inclusiv cum veți colecta feedback de la colegi, la finalul activității.
Exemplu: După simularea moderării unei platforme online, veți putea discuta între voi referitor la cum v-ați simțit în gestionarea conținutului și despre ce ați învățat referitor la siguranța digitală.
Rezultat așteptat
Creați un document comun care integrează feedback-ul detaliat primit de la colegii observatori, cu privire la eficiența prototipurilor/soluțiilor testate.
+ Reflectare și Iterare | Perfecționarea activităților pentru cetățenia digitală
Împărțiți în aceleași 2 echipe
Obiectiv
Să ajustați activitățile testate în funcție de feedback-ul primit și să le optimizați pentru a răspunde mai bine nevoilor profesorilor.
Activitate > Ajustarea și re-testarea soluțiilor
Veți analiza feedback-ul și veți ajusta activitățile testate anterior. Modificările aduse, vor putea fi testate din nou, la o dată ulterioară, pentru a evalua îmbunătățirile și impactul asupra colegilor.
Exemplu: După feedback-ul primit de la observatori, dacă participanții au avut dificultăți în recunoașterea știrilor false, puteți adăuga mai multe exemple practice și exerciții de gândire critică.
Rezultat așteptat
Creați un document comun care integrează soluțiile rafinate, care ar putea fi bine testate și ulterior și care, ar putea fi extinse și aplicate în cancelarie/întreaga școală.
Acest parcurs vă va ajuta să dezvoltați activități și proiecte care să dezvolte competențele digitale esențiale ale profesorilor din cancelarie/școală, și ulterior ale elevilor, cum ar fi siguranța cibernetică, gândirea critică, colaborarea online și comportamentul etic în mediul digital.
Cadrul de competențe pentru cetățenie digitală (Consiliul Europei), include:
Valori: Libertate, demnitate umană, respect pentru diversitate.
Atitudini: Deschidere către alte perspective, simțul responsabilității, respect pentru ceilalți.
Abilități: Gândire critică și analitică, rezolvarea problemelor digitale, colaborarea și participarea online.
Cunoștințe și înțelegere: Drepturi și responsabilități digitale, siguranța și securitatea online, impactul social al tehnologiilor.
Altfel spus, acest parcurs de Design Thinking pentru cetățenia digitală vă ajută să pregătiți nu doar elevii, ci și profesorii (colegi) cu care lucrați, pentru ca aceștia să devină cetățeni digitali activi și responsabili, capabili să navigheze în mediul digital într-un mod sigur și critic.