Pentru a crea un parcurs de Design Thinking pentru cultură democratică și dialog multicultural, vom folosi cadrul de competențe al Consiliului Europei pentru cultură democratică, care pune accent pe valorile democratice, abilitățile interculturale și participarea activă.
Acest parcurs vă va ghida în procesul propriu de a dezvolta soluții inovatoare, cu scopul de a cultiva în cancelarie/școală competențele esențiale și necesare pentru a funcționa într-o societate diversă și democratică.
1. Empatizarea | Înțelegerea Nevoilor, Dorințelor și Intențiilor Profesorilor pentru Cultură Democratică și Dialog Multicultural
Împărțiți în 2 echipe:
Observatori - 4 persoane
Contributori - toți ceilalți profesori participanți
Obiectiv
Să conștientizați cum percepeți chiar voi (profesorii din acest grup) valorile democratice, diversitatea și dialogul multicultural, precum și provocările pe care le întâlnesc în interacțiunile cu persoane de culturi și origini diferite.
Activitate > Interviuri și observații despre diversitate și democrație
Observatorii vor organiza interviuri cu contributorii pentru a discuta experiențele lor legate de diversitate, incluziune și dialogul cu persoane din alte culturi. Vor fi observate și notate comportamentele contributorilor în situațiile respective de grup pentru a înțelege cum aceștia interacționează și cooperează.
Exemplu de întrebări, care ar putea fi adresate profesorilor:
„Cum te simți când lucrezi sau comunici cu colegi care au o altă cultură, religie sau crezuri diferite?”
„Ce înseamnă pentru tine să ai o atitudine democratică?”
„Cum reacționezi, în general, atunci când altcineva are o părere foarte diferită de a ta?”
Rezultat așteptat
Observatorii centralizează datele colectate, precum și observațiile comportamentale ale contributorilor, cu scopul de a identifica și înțelege ce bariere și nevoi sau intenții există în privința educației centrate pe cultură democratică și respect pentru diversitate în rândul profesorilor din acest grup.
Creați lista nevoilor, dorințelor, intențiilor, problemelor/provocărilor identificate pe baza discuțiilor și observațiilor.
2. Definirea | Identificarea Provocărilor în Dezvoltarea Culturii Democratice și Promovarea Dialogului Multicultural
Împărțiți în 4-5 echipe
Obiectiv
Să definiți clar problemele și provocările pe care voi le întâmpinați în dezvoltarea competențelor pentru cultura democratică și dialog multicultural, bazate pe empatie și respect reciproc.
Activitate > Crearea declarațiilor de problemă
Veți analiza informațiile colectate și vei formula provocările cu care vă confruntăți în procesul de predare-învățare a valorilor democratice și a dialogului multicultural. Fiecare provocare va fi transformată într-o declarație de tipul „Cum am putea...?”.
Exemplu de declarație:
„Cum am putea reuși să devenim mai deschiși la diversitate și astfel, să respectăm opiniile diferite într-un dialog intercultural?”
„Cum am putea încuraja colegii să participe activ la discuțiile despre democrație și drepturile copilului?”
Rezultat așteptat
Creați un document comun care integrează problemele/provocările (re)formulate.
3. Contestarea presupunerilor și Generarea de Idei | Soluții pentru Cultura Democratică și Dialog Intercultural
Împărțiți în 4-5 echipe, dar cu o componență diferită față de etapa anterioară
Obiectiv
Să găsiți soluții creative pentru a îmbunătăți înțelegerea valorilor democratice și pentru a promova dialogul intercultural în cancelarie și în școală.
Activitate > Sesiune de brainstorming pentru soluții inovatoare
În cadrul echipei voastre, organizați o sesiune de brainstorming pentru a genera idei legate de activități, proiecte sau lecții care ar putea să sprijine educația pentru cultură democratică și dialog multicultural. Acestea ar putea să adreseze valorile principale ale Consiliului Europei: demnitatea umană, libertatea, egalitatea și respectul.
Exemplu de idei:
„Organizarea unui forum de discuții interculturale în școală, unde profesorii să discute teme precum drepturile copilului și diversitatea culturală.”
„Crearea unor proiecte colaborative între școli din diferite țări, unde profesorii să împărtășească perspective culturale.”
„Organizarea de simulări în ICD, unde profesorii să dezbată teme de interes democratic.”
Rezultat așteptat
Creați un document comun care integrează soluții potențiale, de la cele tradiționale la cele mai inovatoare.
4. Prototiparea | Crearea de Activități pentru Cultura Democratică și Dialog Multicultural
Împărțiți în 4-5 echipe, dar cu o componență diferită față de etapa anterioară
Obiectiv
Să dezvoltați un prototip al unei activități sau proiect care să fie testat cu colegii, promovând dialogul multicultural și valorile democratice în cancelarie. Atenție! 2 dintre soluțiile propuse, vor fi testate în etapa care urmează imediat.
Activitate > Dezvoltarea unui prototip de activitate sau proiect intercultural
Fiecare grup va alege o idee și va crea un prototip de activitate pentru a fi testat în acest atelier. Prototipul trebuie să includă elemente de colaborare și dialog între voi, promovând înțelegerea și respectul reciproc.
Exemplu:
Crearea unui joc de rol „Simulare ONU”, în care veți juca rolul unor ambasadori din diverse țări și trebuie să negociați soluții pentru echitate în cancelarie și incluziune profesională.
Rezultat așteptat
Creați un document comun care integrează planurile de activități pregătite pentru testare.
5. Testarea și Colectarea de Feedback | Implementarea Prototipurilor
Împărțiți în 2 echipe
Echipa 1 simulează activitatea propusă de echipa 2. Echipa 2 va observa jocul de rol și va oferi feedback echipei 1.
Apoi, echipa 2 va simula activitatea propusă de echipa 1. Echipa 1 va observa jocul de rol și va oferi feedback echipei 2.
Obiectiv
Să testați soluțiile create și să colectați feedback de la colegi, pentru a evalua cât de bine ar putea fi implementate în cancelarie activități pentru cultură democratică și dialogul multicultural.
Activitate > Implementarea prototipurilor
Veți pune în joc de rol o activitate sau un proiect prototip gândit în etapa anterioară, care este de preferat să includă și inițiative de urmărire a modului în care ați interacționat și ați contribuit la dialogul multicultural și democratic. Veți stabili inclusiv cum veți colecta feedback de la colegi, la finalul activității.
Exemplu: După desfășurarea unei activități de tip „Simulare ONU” în cancelarie, veți cere colegilor să reflecteze asupra lecțiilor învățate:
„Ce ai învățat despre rezolvarea conflictelor între profesorii din cancelarie?”,
„Cum ai negociat soluții care să fie echitabile pentru toți profesorii, indeiferent de specializare?”
Rezultat așteptat
Creați un document comun care integrează feedback-ul detaliat primit de la colegii observatori, cu privire la eficiența prototipurilor/soluțiilor testate.
+ Reflectare și Iterare > Perfecționarea Soluțiilor
Împărțiți în aceleași 2 echipe
Obiectiv
Să ajustați activitățile testate anterior în baza feedback-ului primit și să îmbunătățiți soluțiile pentru a fi mai eficiente și mai adaptate nevoilor profesorilor din școala voastră.
Activitate > Ajustarea și re-testarea activităților
Veți analiza feedback-ul și veți ajusta activitățile testate anterior. Modificările aduse, vor putea fi testate din nou, la o dată iulterioară, pentru a evalua îmbunătățirile și impactul asupra colegilor.
Exemplu: După feedback-ul primit de la observatori, ați putea adăuga ghidaje suplimentare pentru rolurile jucate în „Simulare ONU” sau puteți crea activități suplimentare pentru a exemplifica mai clar drepturile și responsabilitățile democratice, în cancelarie/la școală.
Rezultat așteptat
Creați un document comun care integrează soluțiile rafinate, care ar putea fi bine testate și ulterior și care, ar putea fi extinse și aplicate în întreaga școală.
Acum, ați putea fi pregătiți să dezvoltați activități și proiecte care să promoveze cultura democratică și dialogul multicultural în cancelarie/în școală. Cu acest demers, v-ați putea sprijini colegii să învețe să aprecieze diversitatea, să participe activ în discuțiile despre valori democratice și să contribuie la un dialog intercultural respectuos și deschis, între ei, dar și cu elevii și părinții.
Cadrul de Competențe pentru Cultură Democratică al Consiliului Europei cuprinde 20 de competențe esențiale împărțite în patru domenii majore: Valori, Atitudini, Abilități și Cunoștințe și înțelegere critică.
Aceste competențe sunt menite să sprijine educația pentru cultură democratică și dialog multicultural. Iată care sunt acestea:
VALORI
Acest domeniu include valorile care sprijină viața democratică și respectul pentru diversitate:
Demnitatea umană și drepturile omului
Recunoașterea valorii fiecărei ființe umane și protejarea drepturilor fundamentale ale tuturor.
2. Libertatea
Valorizarea libertății de exprimare, de gândire și de participare în societate.
3. Democrația, justiția, echitatea și statul de drept
Respectarea și promovarea principiilor democratice, ale justiției și echității sociale, precum și respectul pentru legi.
4. Egalitatea și nediscriminarea
Recunoașterea și promovarea egalității între toți indivizii și combaterea discriminării pe orice criteriu.
5. Diversitatea culturală
Respectul și aprecierea diversității culturale, încurajând interacțiunea și dialogul între diferite culturi.
ATITUDINI
Aceste atitudini reflectă deschiderea și comportamentul necesar pentru participarea într-o societate democratică multiculturală:
6. Deschidere față de alte culturi, convingeri și perspective
Acceptarea și respectarea diferitelor moduri de viață și opinii ale celorlalți.
7. Respect pentru demnitatea și drepturile fundamentale ale altor persoane
Manifestarea respectului pentru toate ființele umane și drepturile lor fundamentale.
8. Simțul responsabilității
Asumarea responsabilităților personale și sociale în cadrul unei comunități democratice.
9. Autonomie civică
Capacitatea de a acționa în mod independent și responsabil în cadrul unei societăți democratice.
10. Toleranță față de ambiguitate
Capacitatea de a face față incertitudinilor și ambiguităților în interacțiunile cu alți oameni sau culturi.
ABILITĂȚI
Acest domeniu include abilitățile necesare pentru interacțiunea eficientă în societăți democratice și multiculturale:
11. Ascultare și observare activă
Capacitatea de a asculta cu atenție și de a observa comportamentele și opiniile celorlalți fără a judeca imediat.
12. Empatie
Capacitatea de a înțelege și de a trăi emoțional perspectiva altor persoane.
13. Flexibilitate și adaptabilitate
Capacitatea de a-ți ajusta comportamentul și gândirea în funcție de contexte noi și diverse.
14. Abilități lingvistice și comunicative plurilingve
Capacitatea de a comunica eficient în mai multe limbi și de a înțelege diferite contexte lingvistice și culturale.
15. Cooperare și rezolvarea conflictelor
Capacitatea de a colabora eficient cu alții și de a rezolva conflictele într-un mod constructiv.
CUNOȘTINȚE ȘI ÎNȚELEGERE CRITICĂ
Acest domeniu include cunoștințele și înțelegerea critică necesare pentru participarea activă într-o democrație și în societăți multiculturale:
16. Cunoștințe despre democrație și procese democratice
Înțelegerea conceptelor și structurilor fundamentale ale democrației, cum ar fi drepturile omului, separația puterilor și participarea civică.
17. Cunoștințe despre cultura, religia, istoria și politica lumii
Cunoașterea și înțelegerea diversității culturale, religioase, istorice și politice a diferitelor societăți.
18. Conștientizarea de sine și a relației cu ceilalți
Capacitatea de a reflecta asupra propriei identități, valori și convingeri, și de a înțelege cum influențează acestea relațiile cu ceilalți.
19. Înțelegere critică a culturii și comunicării interculturale
Capacitatea de a analiza și de a evalua critic diferitele norme și practici culturale și modul în care comunicarea interculturală poate promova sau împiedica dialogul.
20. Înțelegere critică a mass-media
Abilitatea de a evalua critic informațiile și mesajele transmise prin mass-media, precum și de a înțelege influența media asupra opiniei publice și democrației.